Kirjoitusviestintä ja informaatiotekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL16-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 17.08.2022
Ajoitus
18.08.2022 - 18.11.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Liisa Laine
- Matias Ilonen
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Informaatiotekniikka: neljä opetuskertaa + koe neljännen tunnin lopussa
ti 16.8. klo 9-12
ti 23.8. klo 13-16
ma 29.8. klo 13-16
ma 5.9. klo 9-12
Kirjoitusviestintä:
ke 24.8. klo 9-12
to 8.9. klo 13-16
ke 14.9. klo 13-16
to 29.9. klo 13-16
to 6.10. klo 13-16
ke 16.11. klo 10-11
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Informaatiotekniikka:
Uusintamahdollisuus toisen ryhmän kokeen yhteydessä.
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatiotekniikka: konekoe (0-5)
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Informaatiotekniikka: luennot, harjoitukset
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Oppimateriaalit
Informaatiotekniikka: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Informaatiotekniikka: 16 tuntia lähiopetusta, noin 38 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 17 tuntia lähiopetusta, noin 64 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiotekniikka: Ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
RYHMÄ
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Informaatiotekniikka:
Opiskelijan kaikkien ohjelmien osaaminen on puutteellista, tehtäviä ei ole tehty tunnilla käytyjen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat, mutta tehtävissä on merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat kaikista ohjelmista. Tehtävissä voi olla pieniä virheitä mutta ei merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä. Kaikkien ohjelmien käyttö on lähes virheetöntä ja tehtävät on täysin ohjeiden mukaisesti tehtyjä.