Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EB76-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.06.2022 - 15.08.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 44
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Järvinen
- Maria Maljanen
- Hanna Sahinoja
- Laura Hilden
Vastuuhenkilö
Marja-Leena Lähteenmäki
Ryhmät
-
20FYFysioterapeutti syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja ja osaa arvioida muutosta lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyssä
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.
Sisältö (OJ)
- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.
Aika ja paikka
Perusryhmä ja proakatemiaryhmä osallistuvat harjoituksiin koululla. Harjoitustunnit ovat pakollisia kaikille.
Lähiopetuksen harjoitustunnit koululla toteutuvat 8.8.2022 alkaen Harjoitustunnit jatkuvat maanantaina 7.11.2022 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen.
Ryhtitutkimisia toteutetaan yhteistyössä Ilves ry:n jääkiekkojunnujen kanssa myös ilta-aikaan viikolla 35.
Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla, jossa perusryhmä että proakatemiaryhmä ohjaavat yhdessä jaettujen ohjausvuorojen mukaan keskiviikko ja torstai aamuisin.
Valtti-lapsen/nuoren kanssa liikkuminen tapahtuu perheen kanssa sovitusti eri paikoissa. Valttilapset/nuoret jaetaan elokuussa. Valtti Kick Off tapahtuma Kauppi Sport centerillä, jossa mahdollisuus tavata oma Valtti lapsi/nuori.
Haltija apuväline esittely toteutetaan koululla mahdollisuuksien mukaan.
Maliketoimintaan tutustuminen verkkokurssin myötä.
Verkko-opintoja toimintavälineistä ja niiden käytöstä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Käytännönkokeet pidetään ke 21.9.2022. Käytännönkoe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuus järjestetään torstaina 22.9.2022
Puistokoulun ohjaus tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Valtti-lapsen ohjaus aktiivisesti ja lapsi/perhekeskeisesti toteutettu ja raportti kirjoitettu aikataulun mukaisesti ja raportti hyväksytysti suoritettu jakson loppuun mennessä (joulukuu 2022).
Ryhtitutkiminen tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännön kokeet (0-5) - perusryhmä sekä proakatemiaryhmä - käytännön koe oltava ennen ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.
Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Puistokoulun fysioterapeutille sekä ohjaavalle opettajalle.
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut (Valtti, ryhtitutkimiset, Haltija apuväline/ toimintavälinetutustumispäivä)
Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.
Opintojaksosta kirjataan yksi numeroarvosana: käytännönkoe (1-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelu yksilöllisesti ja pienryhmässä
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, ohjaukset eri ohjaustilanteissa
Sisällön jaksotus
Harjoitustunteja on sekä ennen ohjattua harjoittelua että ohjatun harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lasten ryhtitutkimukset Kauppi Sport Centerissä yhteistyössä Ilves ry:n kanssa elo- syyskuussa.
Aktiivinen vastuullinen toiminta Valtti lapsen/nuoren kanssa yhteistyössä Vau:n kanssa.Valtti-ohjelma on Suomen Paralympiakomitean järjestämä hanke, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus.
Lapsiryhmien ohjaukset erityiskoululla (Puistokoulu) keskiviikko ja torstai aamuisin proakatemia- että perusryhmä.
Haltija apuväline esittely toteutetaan koululla tai tilanteen mukaan etäopetuksena.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille. Harjoitustunneille osallistuminen on pakollista!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla
sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta.
Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa
perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan
roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan
sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä