Sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EX90-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.05.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 13.10.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
75 - 90
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna TUNI Moodlessa 1.8.2021 - 31.12.2021.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 15.10.2021. mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5:
Ryhmätehtävä 1 arviointi 0-5
Yksilötentit arviointi hyvä/hyl.
Ryhmätehtävä 2 arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Verkko- ja videoluennot
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Keskeisiä materiaaleja soveltuvin osin. Tarkemmat tiedot TUNI Moodelessa
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Lähiopetuskerrat 16 h.
Yksilö- ja ryhmätehtävät Moodlessa 65 h.
Sisällön jaksotus
Kurssin lähiopetus- ja ryhmätyökerrat:
30.08.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
31.08.2022 13.00 - 16.00 21SOBD
06.09.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
08.09.2022 09.00 - 12.00 21SOBD
22.09.2022 09.00 - 12.00 21SOBD
23.09.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
05.10.2022 13.00 - 16.00 21SOAC ryhmätehtävän tekemistä vapaavalintaisessa tilassa
06.10.2022 13.00 - 16.00 21SOBD ryhmätehtävän tekemistä vapaavalintaisessa tilassa
12.10.2022 13.00 - 16.00 21SOBD
13.10.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.