Globaali monikulttuurinen yhteiskunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL82-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 14.03.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö
Nasrin Jinia
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa globaaliin monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ymmärtää globaalin ja paikallisen merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tarkastella ja edistää yhdenvertaisuutta ja antirasistista toimintaa yhteiskunnassa sekä jäsentää yhdenvertaisuuteen ja rasismiin liittyviä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa edistää arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa ja kehittää asiantuntemustaan monikulttuurisessa työssä. Opiskelija osaa jäsentää erilaisia näkökulmia hyvinvointiin ja terveyteen suomalaisessa monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla käsitellään teorioita ja näkökulmia, joilla globaali ja paikallinen liittyvät toisiinsa yhteiskunnassa ja minkälaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä tästä yhteydestä nousee. Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia tapoja edistää yhdenvertaisuutta rakenteisiin vaikuttamalla ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa. Opintojaksolla käsitellään erilaisia teoreettisia lähestymistapoja kulttuurien väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä. Opintojaksolla tutustutaan hyvinvointiin ja terveyteen monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.
Aika ja paikka
31.3.2022-13:5.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodleessa tentti- 13.5.2022
Uusintatentti- 23.5.2022
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi/ etä-opetus: luennot, pienryhmätyöskentely ja oppimistehtävät
-Kirjallisuus
-Seminaari
-kansainvälinen viikko
-Esitelmät
- Vierailijat
Oppimateriaalit
Pasi Saukkonen: Vimmainen maailma. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Julkaisuja 35. Siirtolaisuusinstituutti, Turku. 2020, suomi, ISBN 9789527167922
Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen (toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen (toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
Riku Neuvonen (toim.) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.
Fred Dervin, Martina Paatela-Nieminen, Kaisa Kuoppala, Anna-Leena Riitaoja Multicultural Education in Finland: Renewed Intercultural Competencies to the Rescue? University of Helsinki, Finland
Elaine P. Congress, MSW, DSW, Manny J. González, DSW Multicultural Perspectives in Social Work Practice With Families.
Tahvonen, Leena. Monikulttuurinen työelämä : hyväksi ihmiselle, hyväksi bisnekselle . Helsinki: SanomaPro, 2014. Print.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti 27h
Seminaarityö ryhmissä 27h
Kontaktiopetus ja valmistavat tehtävät 81h
Sisällön jaksotus
31.03.2022 13.00 - 16.00 orientaatio /NJ
04.04.2022 09.00 - 18.00 Itsenäinen ryhmätyö pienryhmissä
05.04.2022 09.00 - 17.00 KV viikko /EM
06.04.2022 09.00 - 13.00 KV Viikko / EM
06.4 2022 13:00-16:00 Itsenäinen ryhmätyöpienryhmissä
07.04.2022 09.00 - 17.00 KV Viikko /EM
08.04.2022 09.00 - 16.00 Opetu /NJ
12.04.2022 09.00 - 12.00 opetus /NJ
13.04.2022 09.00 - 12.00 opetus /NJ
19.4.2022 09:00-13:00 Itsenäinen ryhmätyö
20.04.2022 09.00 - 13.00 opetus /NJ
20.4.2022 13.00-16.00 Saamelaisuus ja suomalaisuus / EM
22.04.2022 09.00 - 16.00 itsenäinen ryhmätyöteko
26.04.2022 13.00 - 16.00 seminaari /NJ
28.04.2022 13.00 - 16.00 seminaari /NJ
2.5.2022 12.00 - 14.00 Vishanthie Sewpaulin luento yliopiston LINNA-rakennuksessa /EM
03.05 klo 13:00-16.00 Antirasismipäivä /NJ ja EM
11.05.2022 09.00 - 16.00 Opetus /NJ
13.05.2022 09.00 - 16.00 Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Eye on TAMK International week
Olen Antirasisti hanke
Globaali sosiaalityö ry
Kansainvälisyys
Eye on TAMK
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.