Siirry suoraan sisältöön

Suunnittelutyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FA96-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jaakko Aumala
  • Tytti Kaitala

Vastuuhenkilö

Minna Nyström

Ryhmät

  • 22I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnittelun peruskäsitteisiin ja suunnittelijan työvälineisiin. Opiskelija osaa rakentaa erilaisia pienoismalleja ja tuottaa dokumentteja suunnitteluprosessin tueksi. Opiskelija osaa koota harjoitustöistä ammatillisia esityksiä.

Sisältö (OJ)

Harjoitustyönä on abstrakti tilasommitelma sekä soveltava harjoitus.
Työvälineet (piirustusvälineet, mallinnusohjelma, tulostusmenetelmät, kopiointi, mallinrakennus).
Visuaalinen ja suullinen esitys.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja epäloogisia. Kokonaisuudesta näkyy, että opiskelija ei ole sisäistänyt kunnolla käsiteltyjä asioita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija on esitellyt harjoitustyötään ohjaajille niukasti, eikä ole kehittänyt sitä saamansa palautteen perusteella riittävästi.

Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa selittää harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset, jotka ovat loogisia. Opiskelija dokumentoi työnsä opetetulla tavalla.

Opiskelija on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelija dokumentoi työnsä lähes virheettömästi.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella.

Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti. Poikkeuksista ilmoitetaan Tuni Moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa päähuomio kiinnittyy kunkin ohjatun suunnitteluprosessin onnistumiseen ja saavutettuun lopputulokseen ja sen esittelyyn. Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot
Pienoismallityöskentely
Ryhmissä tapahtuvat harjoituksen ohjaukset
Omatoiminen opiskelu
Arviointiseminaarit
Harjoitusten palautuksia ei hyväksytä, mikäli opiskelija ei ole esitellyt säännöllisesti harjoitustaan luonnosvaiheessa opettajille.

Oppimateriaalit

Suositeltavaa kirjallisuutta
Francis D.K. Ching. Architecture: Form, Space and Order
Oppimateriaali pääosin TUNI Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op. Tämä voi ylittyä tai alittua, mutta vastannee kurssin keskimääräistä kuormitusta. Luennot lukujärjestyksen mukaisesti ja lisäksi runsaasti omatoimista työskentelyä harjoitustöiden parissa.

Sisällön jaksotus

Esitellään opiskelijoille opintojakson alussa ja saatavissa TUNI Moodlessa. Sisältö jaksottuu meneillään olevien harjoitustyövaiheiden kautta. Kurssilla on kaksi harjoitustyöprojektia, jotka jakavat ajallisesti kurssin kutakuinkin kahteen yhtä suureen osaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti vierailuluentoja

Lisätietoja opiskelijoille

Ei esitietovaatimuksia.
Opintojaksolla on käytössä TUNI Moodle.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole riittävän säännöllisesti osallistunut oppitunneille tai opiskelijalla on palauttamattomia harjoitustöitä tai harjoitustyön taso ei ole hyväksyttävissä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Molemmat harjoitustyöt on suoritettu hyväksyttävän tasoisina. Ohjatussa projektityöskentelyssä, palautusasiakirjoissa tai aikataulun noudattamisessa esiintyy huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ohjattu projektityöskentely on onnistunutta ja työ on saatu asianmukaisesti valmiiksi. Aikataulua on kyetty noudattamaan. Palautetut asiakirjat ovat merkintätavoiltaan lähellä tavoitteita. Mahdolliset pienoismallit on palautettu. Työ on esitelty muulle ryhmälle.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on toteuttanut ohjatun projektityöskentelyn hyvässä vuorovaikutuksessa ohjaajan kanssa. Saatu palaute on ymmärretty ja hyödynnetty. Opiskelija pystyy taustoittamaan ja perustelemaan esittelytilanteessa uskottavasti, vakuuttavasti ja johdonmukaisesti suunnitteluratkaisunsa. Palautusasiakirjoissa on erittäin vähän merkintätapavirheitä. Aikatauluja on noudatettu.