Siirry suoraan sisältöön

Visualisointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FB05-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 19.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jaakko Aumala
  • Tuomo Joronen

Vastuuhenkilö

Jaakko Aumala

Ryhmät

  • 21I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija tutustuu sommittelun ja väriopin perusteisiin. Opiskelija tutustuu kuvankäsittely-, renderointi- ja taitto-ohjelmiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa visualisoinnin keinoin havainnollistaa suunnittelusisältöjä. Opiskelijan ymmärtää taiteellisen ilmaisun merkityksen osana arkkitehtisuunnittelua.

Opiskelija osaa käyttää ja yhdistellä värejä arkkitehtisuunnittelussa.
Opiskelija osaa erilaisia esitystekniikoita tietotekniikan avulla

Sisältö (OJ)

Sommittelun perusteet.
Värioppi.
Kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija suoriutuu kurssilla käytettävien ohjelmien peruskäytöstä.

Hän osaa tehdä kurssin harjoitustyöt.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu opetustilanteisiin aktiivisesti. Opiskelija on omaksunut kurssilla käytettävät ohjelmat hyvin. Opiskelija kykenee tuottamaan kurssilla opeteltuja menetelmiä käyttäen teknisesti ja visuaalisesti laadukkaita töitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on sisäistänyt kurssin asiat erinomaisesti ja hän on aktiivisen kurssiosallistumisen ja omatoimisen työskentelynsä avulla päässyt pitkälle kurssin aihealueissa. Hän ratkaisee sujuvasti ohjelmien käyttöön liittyviä ongelmia. Opiskelijan tuottamat ensiluokkaiset työt soveltuvat referensseiksi ja esikuviksi.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti yleensä perjantaisin pääosin lähiopetuksena. Välillä etäopetuksena. Tarkemmin yksityiskohdista moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä. Arviointi perustuu töihin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu pääosin harjoitustöihin, opettajan tekemään arviointiin sekä vertaisarviointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, keskustelu, pienet harjoitukset, laajemmat harjoitustyöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 OP vastaava kuormitus, josta osa oppituntien/luentojen osuutta ja osa harjoitustöihin kuluvaa.

Sisällön jaksotus

Sisältö jaksottuu Aumalan ja Jorosen opetukseen aihealueittain. Tarkemmin tästä moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltavissa, jos erityisiä edellytyksiä on olemassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Ks. moodle

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole tehnyt vaadittavia tehtäviä lainkaan tai saavutetut vähimmäistavoitteet ovat jääneet toteutumatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Vähimmäistavoitteet on saavutettu, ja opiskeloija on palauttanut kurssiin kuuluvat tehtävät. Tehtävät ovat laadultaan minimitavoitteisiin yltäviä. Opiskelija kaipaa vielä runsaasti lisäharjoittelua toimiakseen työelämässä laadukasta visualisointia vaativissa tehtävissä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on valmius tehdä perustason visualisointia. Työn jälki on ainakin lähes julkaisukelpoista tasoa niin sisällöltään, kuin myös teknisesti. Opiskelija tuskin työllistyisi vielä tällä osaamisella visualisointipainotteiseen työtehtävään ilman lisäharjoitusta. Opiskelija on osoittanut aktiivisuutta kurssin luentotilanteissa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on valmius toteuttaa julkaisukelpoista ja erittäin laadukasta visualisointiaineistoa ja työllistyä jopa sellaisiin tehtäviin, joissa visualisointi on keskeisessä osassa. Opiskelija hallitsee aihealueen laajasti ja voi tarvittaessa toimia tukena muille ohjelmistojen ja menetelmien käytössä. Opiskelija kykenee ratkaisemaan visualisointiohjelmistoihin liittyviä teknisiä ongelmia itsenäisesti. Opiskelijan tuottamat ensiluokkaiset työt soveltuvat
referensseiksi ja esikuviksi.