Siirry suoraan sisältöön

Tietotekniikan perusteet ja järjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00DM65-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 04.06.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jaana Hännikäinen
  • Marja-Liisa Timperi
  • Iina Nieminen

Vastuuhenkilö

Jaana Hännikäinen

Ryhmät

  • 22AI112P
    Konetekniikka 2022, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee Tampereen ammattikorkeakoulun opetusjärjestelmät, tietojärjestelmät sekä oman tutkinnonalansa sisällön pääpiirteet. Lisäksi omaa perusteet tietotekniikan hyväksikäyttöön, joita tietoja ja taitoja hän myöhemmissä opinnoissaan syventää.
Lisäksi opiskelija tuntee:
-ohjelmoinnin idean,
-tavan tuottaa ohjelmia,
-ohjelmoinnin sovelluskohteita ja merkityksen omalla alalla,
-perusteita ohjelmistoprojektien kulusta.
Opiskelija osaa:
- ohjelmoinnin peruskäsiteitä ja –taitoja,
- ratkoa pieniä ohjelmointiongelmia C++ -ohjelmointikielellä.

Sisältö (OJ)

Tampereen ammattikorkeakoulun opetusjärjestelmät, tietoverkot, tietojärjestelmät sekä oman tutkinnonalansa sisällön pääpiirteet. Tietotekniikan tiedot ja taidot (perusteet) opiskelun tukena.
BYOD-idea:
- CAD-ohjelmistojen etäkäyttö
- Konetekniikan muiden ohjelmistojen toimivuus omissa koneissa
Ohjelmoinnin peruskäsitteet, algoritmit, perustietotyypit, merkkijonot, valinta- ja toistorakenteet, taulukot ja aliohjelmat. Yleiskuva ohjelmistoprojektien kulusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sisällössä kuvatut ohjelmoinnin peruskäsitteet sekä osaa ratkoa ohjelmointiongelmia koodiesimerkkien ja malliratkaisujen pohjalta itsenäisesti annettujen aikataulujen puitteissa. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sisällössä kuvatut ohjelmoinnin peruskäsitteet sekä osaa näitä hyödyntäen ratkoa käytännön ohjelmointiongelmia monipuolisesti ja perustellusti annettujen aikataulujen puitteissa. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sisällössä kuvatut ohjelmoinnin peruskäsitteet ja osaa ratkoa käytännön pieniä ohjelmointiongelmia kekseliäästi ja monipuolisesti hyviä ohjelmointirakenteita käyttäen annettujen aikataulujen puitteissa. Opiskelija osaa tuottaa hyvää ja selkeää ohjelmakoodia sekä tunnistaa mahdolliset vaihtoehtoiset toteutustavat. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.

Aika ja paikka

Ohjelmointi: ensimmäinen oppitunti: pe 14.1.2022 klo 8-11.
Insinöörin perustekniset työkalut: ensimmäinen oppitunti pe 28.01.2022 klo 8-9
Tiedonhankinta: 8.4.2022 klo 8-10

(päivitetty 7.1.2022)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu harjoitustehtäviin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson (5 op) kokonaisarvosana määräytyy painotettuna keskiarvona opintojakson osuuksien laajuuksien mukaan. Molemmista osuuksista on kuitenkin saatava hyväksytty arvosana. Lisäksi tiedonhankintaosuus (2 h) tulee olla suoritettu.

Ohjelmointi (3 op):
Ohjelmointiosuus arvioidaan harjoitustehtävien perusteella.

Insinöörin perustekniset työkalut (2 op):
Arvioidaan harjoitustehtävien perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-opetus ja harjoitustehtävät

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali kurssin Moodle-oppimisympäristöissä

Huom! Opintojaksolla on kolme erillistä Moodle alustaa: Ohjelmointi-osuuden Moodlesivut ja Insinöörin perustekniset työkalut -Moodlesivut. Lisäksi Tiedonhaun osio on omalla Moodlesivustolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjelmoinnin osuus: 3 opintopisteen osuus, kokonaistyömäärä keskimäärin 3 op * 27 h/op = 81 h.

Insinöörin perustekniset työkalut: 2 opintopisteen osuus, kokonaistyömäärä keskimäärin 2 op * 27 h/op = 54 h.

Edellisissä huomioidaan Tiedonhaun osuus: 2 h oppitunti + noin 1 h itsenäistä työskentelyä

Ajankäytön jakautuminen käydään tarkemmin läpi osioiden ensimmäisillä opiitunneilla.

Sisällön jaksotus

Käydään läpi osioiden ensimmäisillä luennoilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteys luennoitsijaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjelmointi,
jaana.hannikainen@tuni.fi

Insinöörin perustekniset työkalut,
iina.nieminen@tuni.fi

Tiedonhaku,
marja-liisa.timperi@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssilla saatavien harjoituspisteiden pisteet eivät riitä läpäisyyn ja/tai Tiedonhakuosuus on suorittamatta. Pisterajat käydään läpi osuuksien ensimmäisillä luennoilla.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee sisällössä kuvatut ohjelmoinnin peruskäsitteet sekä osaa ratkoa pieniä ohjelmointiongelmia koodiesimerkkien ja malliratkaisujen pohjalta. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Osaa käyttää MS Office -ohjelmien (Excel, Word, PowerPoint) yksinkertaisimpia ominaisuuksia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää sisällössä kuvatut ohjelmoinnin peruskäsitteet sekä osaa näitä hyödyntäen perustellusti ratkoa käytännön pieniä ohjelmointiongelmia. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti.
Osaa käyttää MS Office -ohjelmien (Excel, Word, PowerPoint) keskeisiä ominaisuuksia monipuolisesti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija sisäistää sisällössä kuvatut ohjelmoinnin peruskäsitteet, ja osaa ratkoa luovasti ja monipuolisesti käytännön pieniä ohjelmointiongelmia hyviä ohjelmointirakenteita käyttäen. Opiskelija on oma-aloitteinen ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta suoriutumisesta.
Osaa käyttää MS Office -ohjelmien (Excel, Word, PowerPoint) keskeisiä ominaisuuksia monipuolisesti, osaa soveltaa ja hyödyntää oppimaansa.