Valmistus- ja laatutekniikan perusteet ja raportointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00DU88-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pauliina Paukkala
- Anne Leppänen
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Pauliina Paukkala
Ryhmät
-
22I112CKonetekniikka 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
• tuntee perusteet tärkeimmistä tuotantomuodoista ja valmistusmenetelmistä.
• saavuttaa valmiudet keskeisten valmistusteknisten ja niissä esiintyvien termien ymmärtämiselle.
• hahmottaa tuotantoautomaation merkityksen.
• tuntee tärkeimmät laatutekniikat periaatteellisella tasolla.
• tuntee yleisimmät konepajatekniset mittausmenetelmät sekä osaa suorittaa mittauksia perusmittavälineillä
• osaa arvioida omaa kirjallista viestintäosaamistaan
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• työstää kohdeyleisölle kirjallisia esityksiä mittaustehtävistä
• käyttää puhe- ja kirjoitusviestinnässään tekniikan standardien ja kielenkäyttösuositusten mukaista kieltä
• raportoida insinöörimäisesti teknisiä mittauksia
• suorittaa ohjattuna konepajamittauksia
• laatia ohjattuna tehtävän mukaisen mittauspöytäkirjan
• laskea mittaustehtävän mukaiset virhearviot
• laatia ohjattuna normien mukaisen raportin (TAMKin raportointiohje)
Sisältö (OJ)
• Tuotantomuodot ja niiden ohjaus, keskeisimmät koneistus-hitsausmenetelmät, levytyöt, pinnoitusmenetelmät, kokoonpano, valmistuksen automatisointi,
• Laatutekniikat, mittaus, konepajan perusmittavälineet.
• Konepajatekniset mittaukset ja mittausepävarmuuden arviointi,raporttien laatiminen suoritetuista mittaustehtävistä, puheviestinnän perusteet
• Ryhmätyötaidot • oikeakielisyys • asiakirjaviestintä (TAMKin raportointiohje).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät peruskäsitteistön. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei välttämättä osaa perustella kaikkia valintojaan. Toimii ryhmän jäsenenä yhteisten ponnistelujen hyväksi. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa ottaa vastaan sekä antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien käsitteiden väliset suhteet. Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan sekä perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistelee erilaisia ratkaisuja luovasti tai mahdollisesti jopa innovoi uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Käyttää rakentavaa palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Valmistustekniikan osalta tentti sovitaan ryhmän kanssa opintojakson alussa.
Valmistustekniikan osalta uusintatentti järjestetään tarvittaessa. Ajankohta sovitaan joustavasti uusintatenttiin osallistujien kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
harjoitustyöt, esitelmät
Valmistustekniikan osalta: tuntitehtävät, esitelmät, ryhmätehtävät, tentti
Laatutekniikan, mittauksen ja raportoinnin osalta: Tuntitehtävät, kotitehtävät, mittausharjoitukset (läsnäolovaatimus), raportointi, tentti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
harjoitukset, lähiopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitustyöt, esitelmät
Oppimateriaalit
Esitellään kurssin alussa
Valmistustekniikan osalta:
Moodlen opintomateriaali
Valmistustekniika E.Ihalainen-K.Aaltonen et al. ja/tai
Konetekniikan perusteet T. Keinänen-P. Kärkkäinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan tekemä työ 27h/op
Sisällön jaksotus
Laatutekniikka, mittaus ja raportointi 3,5 op
Valmistustekniikka 1,5 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
TAMK hyväksilukumenettelyn mukaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät peruskäsitteistön. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei välttämättä osaa perustella kaikkia valintojaan. Toimii ryhmän jäsenenä yhteisten ponnistelujen hyväksi. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa ottaa vastaan sekä antaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien käsitteiden väliset suhteet. Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan sekä perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistelee erilaisia ratkaisuja luovasti tai mahdollisesti jopa innovoi uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Käyttää rakentavaa palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.