Tuotantotekniikan perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00DK89-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
07.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Mika Moisio
Ryhmät
-
20I160Konetekniikka, tuotantotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää lastunmuodostuksen merkityksen tuotannon taloudellisuuden ja työturvallisuuden kannalta. Opiskelija tietää lastunmuodostuksen perusteet ja siihen vaikuttavat tekijät ja osaa hallita sitä. Opiskelija osaa valita työkalut työstökustannusten ja työturvallisuuden mukaan. Opiskelija tuntee lastuavan työstön työkalut ja niiden ominaisuuksien vaikutuksen valmistukseen. Opiskelija tuntee terien kulumismekanismit ja niiden ehkäisymenetelmät. Opiskelija tuntee työstön taloudellisuuteen vaikuttavat tekijät ja pystyy määrittämään terille taloudellisen kestoajan kestävän kehityksen periaatteiden mukaan yrityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa tuottaa ratkaisuja digitalisaatiota hyödyntäen.
Sisältö (OJ)
Lastun muodostus, lastuttavuus, terien kulumismekanismit, teräpalan kesto, terien valinta, lastuamisarvojen merkitys, työstön taloudellisuus, työstökustannukset, valmistuksen suunnittelu, työvaiheistus.
Opiskelija tuntee työstön taloudellisuuteen vaikuttavat tekijät ja pystyy määrittämään terille taloudellisen kestoajan kestävän kehityksen periaatteiden mukaan yrityksen liiketoiminnassa.
Opiskelija osaa tuottaa ratkaisuja digitalisaatiota hyödyntäen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa aihepiirin tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee aihepiiriä hallitsevat lait ja suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin kaikki aihepiirin osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti viimeisenä lukujärjestykseen merkittynä päivänä
Uusintatentti järjestetään joustavasti osallistujien kanssa sopien.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sovelletaan TAMKin yhteisiä arviointikriteerejä:
https://intra.tuni.fi/handbook?page=2151
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäopetus, pienryhmätuotokset ja yksilötehtävät opintojakson aihepiiristä.
Oppimateriaalit
Työkalun ja materiaalin vaikutus toisiinsa, Aarre Lehtimäki: https://1drv.ms/b/s!AgmIzq_1uvK_kAebrMKN21ECPrPf
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Koneistus, Keijo Maaranen, Sanomapro Oy, 2012
Valmistustekniikka, E.Ihalainen – K.Aaltonen, M. Aromäki, P. Sihvonen, Otatieto, 2011
Koneistustekniikat, Kalevi Aaltonen, Paul Andersson, Veijo Kauppinen, WSOY, 1997
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op vastaa 27h opiskelijan työtä sisältäen opetuksen, ryhmätyön ja itsenäisen työn.
Sisällön jaksotus
Sisällön jaksotus löytyy Moodle-alustalta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
TAMK hyväksilukujärjestelmän mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Läsnä alle vaaditun minimimärän (ei tenttioikeutta)
-Tentin pistemäärä alle minimimäärän
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tentin pistemäärä 3-6:
Opiskelija osaa koneistuksen peruskäsitteet ja keskeiset oppimistavoitteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tentin pistemäärä 7-8:
Opiskelija osaa koneistuksen peruskäsitteet ja keskeiset oppimistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa toteutuksessa oppimaansa nykyaikaisessa konepajassa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tentin pistemäärä 9-10:
Opiskelija osaa koneistuksen peruskäsitteet ja keskeiset oppimistavoitteet
Osaa soveltaa toteutuksessa oppimaansa ja oman ajattelun kautta tuottaa uusia ratkaisuita opintojakson aihepiiristä