Jaksollinen metsän kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DV50-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
12.08.2022 - 14.10.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tiiva
- Reijo Virtanen
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tietää kasvatusvaiheen metsän hoidon periaatteet ja käytänteet tasarakenteisessa metsässä
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
Sisältö (OJ)
Erilaiset tasarakenteisen metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus. Harvennusten suunnittelu ja harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.
Aika ja paikka
Lähipäivät: 16.-17.9. ja 30.9.-1.10.
Kaikki lähipäivät Virroilla
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti viimeisen lähijakson jälkeen
Uusinnat sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat etätehtävät 50 %
Lopputentti 50%
Lähijaksoille osallistuminen pakollista
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, maastoretkeilyjä, maastossa tehtäviä ryhmäharjoituksia, itsenäisesti tehtäviä etätehtäviä
Oppimateriaalit
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Metsänhoitosuositukset: https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf (taimikonhoidon, harvennusten, pystykarsinnan ja lannoitusten osalta)
Metsälaki (1093/1996) (kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) ((kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 27 h
Itsenäistä opiskelua noin 105 tuntia
Sisällön jaksotus
Lähijaksojen sisältö (pääpiirtein)
16.-17.9. Metsien jaksollisen kasvatuksen perusteet, kehitysluokittelu, kasvu ja kehitys, puuluokat, latvuskerrokset ym., taimikonhoito
30.9.-1.10. Harvennusmetsien käsittely ja ravinnetalouden hoito
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Maastokohteita eri organisaatioiden mailla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli yksikin alla olevista ehdoista täyttyy:
-opiskelija ei osallistu tentteihin tai ei saa niistä hyväksyttyä arvosanaa
-opiskelija ei suorita arvioitavia etätehtäviä
-opiskelija ei osallistu lähiopetukseen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu OPSissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu OPSissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu OPSissa