Siirry suoraan sisältöön

Jaksollinen metsän kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV50-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

12.08.2022 - 14.10.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Tiiva
  • Reijo Virtanen
  • Ari Vanamo

Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät

  • 22AIM
    Metsätalous 2022, monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tietää kasvatusvaiheen metsän hoidon periaatteet ja käytänteet tasarakenteisessa metsässä
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa

Sisältö (OJ)

Erilaiset tasarakenteisen metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus. Harvennusten suunnittelu ja harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Aika ja paikka

Lähipäivät: 16.-17.9. ja 30.9.-1.10.
Kaikki lähipäivät Virroilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti viimeisen lähijakson jälkeen
Uusinnat sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat etätehtävät 50 %
Lopputentti 50%
Lähijaksoille osallistuminen pakollista

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, maastoretkeilyjä, maastossa tehtäviä ryhmäharjoituksia, itsenäisesti tehtäviä etätehtäviä

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Metsänhoitosuositukset: https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf (taimikonhoidon, harvennusten, pystykarsinnan ja lannoitusten osalta)
Metsälaki (1093/1996) (kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) ((kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 27 h
Itsenäistä opiskelua noin 105 tuntia

Sisällön jaksotus

Lähijaksojen sisältö (pääpiirtein)
16.-17.9. Metsien jaksollisen kasvatuksen perusteet, kehitysluokittelu, kasvu ja kehitys, puuluokat, latvuskerrokset ym., taimikonhoito

30.9.-1.10. Harvennusmetsien käsittely ja ravinnetalouden hoito

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastokohteita eri organisaatioiden mailla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakso on hylätty, mikäli yksikin alla olevista ehdoista täyttyy:
-opiskelija ei osallistu tentteihin tai ei saa niistä hyväksyttyä arvosanaa
-opiskelija ei suorita arvioitavia etätehtäviä
-opiskelija ei osallistu lähiopetukseen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa