Siirry suoraan sisältöön

Metsä yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DO42-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.12.2021 - 22.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.01.2022 - 26.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Pekka Kaatiala
Mari Oja
Pirjo Puustjärvi
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
22AIM
Metsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Opintojakso
6M00DO42

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-ymmärtää metsäsektorin merkityksen alue- ja kansantaloudessa
-tietää metsäsektorin ja metsien käytön historian ja tulevaisuuteen vaikuttavat toimintaympäristön muutokset Suomessa
-ymmärtää metsien käyttöä ohjaavien instituutioiden, ohjauskeinojen ja lainsäädännön taustan ja vaikutuksen metsien käyttöön
-tietää miten metsävaratietoa tuotetaan ja osaa käyttää metsäalan tilastoja
-tietää millaisia mahdollisuuksia Suomen metsät tarjoavat eri käyttömuodoille
-tuntee yleisellä tasolla metsien yhteiskunnallista merkitystä eri maantieteellisillä alueilla.

Sisältö (Opintojakso)

Perehtyminen metsien ja metsäinstituutioiden historiaan sekä metsäsektorin alue- ja kansantaloudellisen merkitykseen ja metsävaratiedon tuottamiseen tilastojen, kirjallisuuden ja luentojen avulla. Metsäsektorin tulevaisuuskuvien ja metsän eri käyttömuotoihin liittyvien mahdollisuuksien hahmottelu. Metsätilastojen käyttö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa, alueeellisessa kehityksessä. Hän tietää tärkeimmät suomalaisen metsätalouden instituutiot ja tuntee niiden kehityksen pääpiirteissään. Opiskelija osaa esittää näkemyksiä metsäalan tulevaisuudesta. Opiskelijan käsitykset edellä mainitusta asioista ovat kuitenkin suppeita tai perustuvat yksipuoliseen tietoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa esittää perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta ja sen kehityksestä. Hän tuntee metsätaloutta ohjaavat instituutiot, niiden tehtävät ja instituutioiden väliset suhteet. Opiskelija osaa esittää perusteltuja arvioita metsäalan tulevaisuuskuvista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen ja kulttuurisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa hahmottaa metsäpolitiikan ja suurempien kehityskulkujen yhteyksiä - yhdistää käsitteellistä, kokemuksellista, yleistä ja paikallista tietoa, Opiskelija osoittaa avoimuutta erilaisia tulkintoja kohtaan ja osaa hahmottaa luovasti metsäalan tulevaisuuskuvia

Aika ja paikka

Tammi-huhtikuu

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Mahdollisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson aikana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
Arviointi kohdistuu parityöhön (40%), kirjallisuuskeskusteluun (40%) mediassa käytävään metsäkeskustelun seurantaan (suoritettu) ja tilastotieteen palautettaviin kotitehtäviin ja tuntiharjoituksiin (20%) (suoritettu). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu ( verkossa), parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ajanohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset.

Oppimateriaalit

Opintojakson lukupiireihin julkaistaan ohjeellinen kirjallisuus Moodlessa. Keskeisiä lähteitä ovat
Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2).
Metsäkustannus. Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän.Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely.
Ajoitukset kts. moodle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Siirry alkuun