Rakennusoppi 2 (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00FB07-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Väisälä
Vastuuhenkilö
Pekka Väisälä
Ryhmät
-
20I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy kivirakenteisten pientalojen rakennejärjestelmiin, niiden ulkovaipoissa ja välipohjissa käytettäviin rakenneratkaisuihin sekä energiatehokkaan rakentamisen erityispiirteisiin. Rakennukset voivat olla paikalla rakennettuja ja/tai elementtirakenteisia.
Opiskelija tuntee kivirakenteisten pientalojen tavanomaiset runkoratkaisut ja rakenteet sekä niissä käytetyt materiaalit. Opiskelija osaa määritellä käytettävät rakennetyypit ja tavanomaiset ulkovaipan rakenteiden ja perustusten liitokset. Opiskelija omaksuu valmiudet soveltaa käsiteltyjä asioita suunnittelutyössään.
Opiskelija tuntee energiatehokkaasti rakennettujen pientalojen keskeiset rakennustekniset ominaisuudet.
Opiskelija osaa laatia rakennussuunnittelun työpiirustukset itse suunnittelemaansa pientaloon.
Sisältö (OJ)
Kivirakenteisten pientalojen runkoratkaisut, ulkoseinä-, yläpohja-, välipohja- ja alapohjarakenteet. Käytettävät mittajärjestelmät ja mittojen muodostaminen. Yleisimmät paikallavaluratkaisut kivirakenteisissa pientaloissa. Tavanomaisten liitosten suunnittelu.
Kivirakenteisten pientalojen rakennusmateriaalit: Tiilet, harkot ja muut muurauskappaleet, betoniset valuharkot ja muut valettavat seinärakenteet, metallit, luonnonkivet. Ontelo- ja liittolaatat pientaloissa.
Energiatehokkaiden pientalojen erityispiirteet ja rakennustekninen suunnittelu.
Harjoituksena mitoitettujen työpiirustusten ja detaljien laatiminen omaan suunnittelukohteeseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija hahmottaa heikosti opintojaksoon kuuluvat pientalon rakenteet ja rakennusmateriaalien ominaisuudet sekä laatutekijät. Opiskelijan osaamisen näytöissä on havaittavissa selkeitä aukkoja.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa ja harjoitustehtäviin syventyminen on pintapuolista.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa opintojaksoon kuuluvat pientalon rakenteet ja siihen liittyvien rakennusmateriaalien ominaisuudet. Hän ymmärtää rakentamisen laatutekijöitä, paneutuu harjoitustöihin sekä osoittaa hyvän osaamisensa osaamisen näytöissä.
Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hahmottaa ja osaa kattavasti opintojaksoon kuuluvat pientalon rakenteet, rakennusmateriaalien ominaisuudet, eroavaisuudet ja laatutekijät. Opiskelija paneutuu syvällisesti harjoitustöihin ja soveltaa niihin aktiivisesti oppimaansa. Hän osoittaa kiitettävän osaamisensa osaamisen näytöissä
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja sitoutuneesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentit ja niiden uusinnat on määritellään opintojakson Moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tenttiin ja harjoitustyöhön sekä opiskelijan muihin näyttöihin ja aktiivisuuteen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tuntiharjoitukset, kotitehtävät, itsenäinen työskentely ja harjoitustyö.
Oppimateriaalit
Määritellään Moodlessa aihepiirikohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op., joka tarkoittaa noin 108 tuntia opiskelijan työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikataulu on sen Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikki opiskelijat suorittavat toteutuksen samalla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käsiteltävät asiat ovat rakennusarkkitehdin keskeistä ammatillista osaamista.