Skip to main content

Mass Transfer and Chemical Unit Processes (5 cr)

Code: 5P00ED54-3002

General information


Enrolment period
02.12.2021 - 14.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 30.04.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bioproduct Engineering
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct Engineering
Teachers
Anne Ojala
Atte Rättyä
Course
5P00ED54

Objectives (course unit)

The student is able to explain the phenomena and equipment used in the process transfer processes and chemical unit processes used in the process industry. The student is able to choose the method of separation based on the need and can solve the design and balance calculations related to unit processes.
The student is able to apply his / her knowledge in later subject studies and also to utilize his / her expertise in future work tasks.

Content (course unit)

Phenomena related to substance transfer processes. Material transfer technology includes unit processes and related equipment from the following unit processes: distillation, ion exchange, membrane processes, absorption, adsorption and extraction. Key equipment, reactors and dimensioning for chemical unit processes.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä aineensiirtoprosesseihin ja kemiallisiin ysikköprosesseihin liittyvät ilmiöt ja tuntee prosesseissa käytettävät tärkeimmät laiteratkaisut.
Tekeminen
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia, opintojaksolla käsiteltyihin tehtäviin verrattavissa olevia mitoitustehtäviä.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Tietäminen
Opiskelija osaa selittää aineensiirtoprosesseihin ja kemiallisiin ysikköprosesseihin sisältyvät ilmiöt ja osaa vertailla prosesseissa käytettäviä laiteratkaisuja.
Tekeminen
Opiskelija osaa soveltaa tietojansa ja suoriutuu perustehtäviä laajemmista ja vaativammista mitoitustehtävistä.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Tietäminen:
Opiskelija omaa aineensiirtoprosesseista ja kemiallisista ysikköprosesseista kokonaisvaltaisen käsityksen
Opiskelija tuntee aineensiirtoprosesseissa ja kemiallisissa ysikköprosesseissa käytetyt laiteratkaisut ja osaa vertailla ja arvioida eri laitevaihtoehtoja.
Tekeminen:
Opiskelija osaa ratkaista haastavia ja soveltavia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja perustella valintansa.
Oleminen:
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Location and time

- Kemialliset yksikköprosessit: periodi 3: alkaen 10.01. 2022
- Aineensiirtoprosessit: periodi 4

Exam schedules

- Kemialliset yksikköprosessit: viikolla 08/2022
- Aineensiirtoprosessit: viikolla xx/2022

- Opintojakson tenttien ajankohdat, kuten myös uusinta- ja korotustentit tarkentuvat / sovitaan opintojaksolla

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan periodeilla 3/2022 ja 4/2022

Learning materials

oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla

Student workload

- opetustilanteisiin osallistuminen
- itsenäinen työskentely
-- -- opintojaksoon liittyvien tehtävien ratkominen
-- -- tentteihin valmistautuminen

Content scheduling

1. AINEENSIIRTOPROSESSIT
- Ainetaseesta ja faasitasapainosta
- Aineensiirtotekniikkaan kuuluvat yksikköprosessit ja niihin liittyvät laitteet,
mm. tislaus, ioninvaihto, absorptio, adsorptio, uutto ja kalvoprosessit

2. KEMIALLISET YKSIKKÖPROSESSIT
- Kemiallinen reaktio; teknisen laadun, saannon ja konversion huomioiminen
- Kemiallisen reaktion tasapaino; tasapainovakio
- Kemiallisten reaktioiden kinetiikkaa; reaktionopeus, reaktion kertaluku
- Reaktiolaitteet ja niiden mitoitus

Completion alternatives

---

Practical training and working life cooperation

---

International connections

---

Further information

-- viestit Moodlen kautta

Go back to top of page