Rakennusalan ja tietotekniikan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: T300DE71-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaakko Aumala
- Harri Miettinen
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Harri Miettinen
Ryhmät
-
22RTBRakennustekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa perustiedot kiinteistö- ja rakennusalasta ja sen merkityksestä kansantaloudessa. Opiskelija saa yleiskuvan rakennusalan eri osiin, lainsäädäntöön, yrityksiin ja järjestöihin. Hänen kasvunsa pohja kiinteistö- ja rakennusalan toimijaksi vahvistuu.
Opiskelija saa valmiudet opinnoissa tarpeellisten perusohjelmistojen käyttöön ja niillä tehtävään dokumenttien tuottamiseen sekä oppii käyttämään TAMKin tietoverkon palveluita. Opiskelija oppii itsenäisesti etsimään tietoa alaan liittyvästä kirjallisuudesta.
Sisältö (OJ)
Orientoivan viikon ohjelma ja perehtyminen amk-opintoihin.
Rakennusalan kehitys Suomessa ja kansainvälisesti. Kiinteistö- ja rakennusklusterin merkitys hyvinvoinnin perustana. Tutustutaan rakennusalan tietolähteisiin ja maankäyttö- ja rakennuslakiin sekä –asetukseen. Tutustutaan työryhmittäin meneillään olevaan rakennustyömaahan ja sen dokumentteihin.
TAMKin verkkopalvelujen käyttö, tietoturva, tietokoneen rakenne, tietoverkot ja tietoliikenne, kirjatentti, tuntiharjoitukset, kotiharjoitus, tyylien käyttö, SFS asiakirjastandardin mukainen asettelu, kuvien ym. sisällön lisäys ja asettelu, ylä- ja alatunniste, taulukot, sivunasetukset, oikoluku, tavutus ja kieli, taulukkolaskenta (MS Excel), peruskaavat, operaattorien käyttö, tulostusasetukset, asettelu, kaaviot, trendiviiva, regressiokäyrä, makrot, napit ja yhdistelmäruutu, kopiointi ja OLE Wordin ja Excelin välillä, esitysgrafiikka (MS PowerPoint), yksinkertaisen esityksen teko, perus- ja otsikkodian tyyli, dian rakenne, kuvien ym. sisällön lisäys ja asettelu, PDF (Adobe Acrobat ja Reader).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsitelyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Elokuun lopun ja joulukuun puolivälin välisenä aikana viikottain erillisen lukujärjestyksen mukaisesti pääosin TAMKin luokkatilassa. Lisäksi vierailuja rakennustyömailla ja -yrityksissä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harri Miettinen: marraskuussa, sovitaan erikseen. Tietotekniikan tentit jaetaan pieniin välitentteihin, joita suoritetaan opetuksen edetessä oppituntien alussa aihealueittain.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harri Miettinen ja Jaakko Aumala arvioivat opintojakson yhdessä, painotus Miettinen 3, Aumala 2.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus jakautuu kahden opettajan kesken: Harri Miettinen ja Jaakko Aumala.
Opetusmenetelmiä (Harri Miettinen) ovat lähiopetus, ryhmätyöt, esitelmät, kenttätyöskentely ja tentti.
Oppimateriaalit
Harri Miettisen osuudella RT:n suhdannekirja 10/2022 ja muu RT:n julkaisema julkinen materiaali. Alan lehdet. www.finlex.fi-sivusto. Opettajan erikseen määrittelemä muu materiaali. Aumalan tietotekniikkamateriaali on Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harri Miettisen osuudella:
Rakennus- ja kiinteistöalan merkitys, luennot 16 h
Rakennusprojektit, työmaavierailut ja esitelmät, 8 h
Tutustuminen rakennus- ja kiinteistöalan toimijoihin, yrityskäynti, 3 h
Tutustuminen maankäyttö- ja rakennuslakiin sekä -asetukseen, 4 h
Tentti 2 h
Yhteensä 33 h, opiskelijan normaali op-kohtainen (3 op) työmäärä.
Aumalan osuus, noin 2 op vastaava työmäärä eli kokonaistyömäärä noin 20-25 tuntia lähtötasosta riippuen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Yhtenä ryhmänä kaikille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työmaakäynnit, yritysvierailu, muut mahdolliset.
Kansainvälisyys
Harri Miettinen: esitellään.
Lisätietoja opiskelijoille
Harri Miettinen, harri.miettinen@tuni.fi, 050-5262 652
Jaakko Aumala, jaakko.aumala@tuni.fi, 050-306 2747
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan läsnäolo on ollut liian epäsäännöllistä tai hän ei ole suoriutunut hyväksyttävästi asetetuista suoritteista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tarkentaa OPS mukaista arviointia.
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä rakennusalan perusasioita kuten rakennusalan tilastoja ja hallitsee perustietoa maankäyttö- ja rakennuslaista. Lisäksi opiskelijalla on käsitys kiinteistö- ja rakennusklusterin toiminnoista. Opiskelija suoriutuu hyväksyttävän tasoisesti mm. Windows-käyttöjärjestelmän, TAMK-tietojärjestelmien ja toimisto-ohjelmien käytöstä, mutta tarvitsee jonkin verran tukea näissä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tarkentaa OPS mukaista arviointia.
Miettinen: Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa rakennusalan tilastoja ja käyttää maankäyttö- ja rakennuslaki hakiessaan tietoa. Lisäksi opiskelijalla on tietoa kiinteistö- ja rakennusalan yritysten toiminnasta ja hän on luonut niihin yhteyksiä. Opiskelija suoriutuu Windows-käyttöjärjestelmän, TAMK-tietojärjestelmien ja toimisto-ohjelmien käytöstä pääasiassa omatoimisesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tarkentaa OPS mukaista arviointia.
Edellisten lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä kiinteistö- ja rakennusalan toimijana. Opiskelija seuraa aktiivisesti alalla käytävää keskustelua tiedotusvälineissä ja alan toimijoiden kesken. Opiskelija osaa ottaa kantaa alan kehitysnäkymiin ja olla mukana vaikuttajana. Opiskelija voi toimia tukena muille tietojärjestelmien ongelmatilanteissa.