Puu- ja teräsbetonirakenteiden perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00FB10-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.11.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Niemi
Vastuuhenkilö
Juha Niemi
Ryhmät
-
20I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteet (puu):
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kantavien rakenteiden suunnittelussa huomioon otettavat puun lujuus- ja muodonmuutosominaisuudet. Hän tuntee tavanomaisten puurakenteiden toiminnan ja mitoituksen eri rasitusmuodoille sekä osaa tehdä yksinkertaisia kantavien rakenneosien mitoituksia.
Opiskelija oppii lukemaan ja tulkitsemaan kantavien puurakenteiden suunnitelmia. Opintojakson jälkeen hän osaa hyödyntää näistä saatavaa tietoa suunnittelutyössään.
Tavoitteet (teräsbetoni):
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teräsbetonirakenteiden materiaalin lujuudet ja muut luokitusominaisuudet. Opiskelija tuntee teräsbetonirakenteiden keskeiset rakenteelliset mitoitusperiaatteet. Opiskelija osaa tehdä tavanomaisten kantavien teräsbetonirakenteiden mitoitusta.
Opiskelija oppii lukemaan ja tulkitsemaan kantavien teräsbetonirakenteiden suunnitelmia. Opintojakson jälkeen hän osaa hyödyntää näistä saatavaa tietoa suunnittelutyössään.
Sisältö (OJ)
Sisältö (puu):
Materiaalioppi ja lujuusluokitukset
Rakennusosat kuten palkit ja pilarit
Puurakennusten jäykistystavat
Kantavien puurakenteiden suunnitelmat
Sisältö (teräsbetoni):
Materiaalioppi ja lujuusluokitukset
Rakennusosat kuten palkit, pilarit ja laatat
Teräsbetonirakennusten jäykistystavat
Tukimuurit ja maanpaineseinät
Kantavien teräsbetonirakenteiden suunnitelmat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Puurakenteiden osalta opintojakso arvioidaan harjoitustyön perusteella.
Teräsbetoniosuudesta opintojakson tentin ajankohta toteutuksen lopussa, sovitaan myöhemmin. Uusintatentit sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu kokeeseen, harjoitustehtäviin ja yleiseen aktiivisuuteen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja ongelmalähtöinen opiskelu.
Oppimateriaalit
Puurakenteet:
Määritellään myöhemmin aihepiirikohtaisesti. Löytyy Moodlesta.
Luentomoniste
Lähdejulkaisuna RIL 205-1-2009.
www.puuinfo.fi
Finwood mitoitusohjelma
Teräsbetonirakenteet:
Määritellään myöhemmin aihepiirikohtaisesti. Löytyy Moodlesta.
Luentomoniste
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
44h lähiopetusta. Harjoitustyön ohjausta 6h. Itsenäistä työskentelyä 42h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käsiteltävät asiat ovat keskeisiä rakennusarkkitehdin ammattitaidon kannalta.
Lisätietoja opiskelijoille
Sisältö:
Puurakenteet:
-materiaaliominaisuudet
-murtorajatilamitoitus, palkki, pilari
-käyttörajatilamitoitus, taipuma
Teräsbetonirakenteet:
-materiaaliominaisuudet
-taipuma, kutistuma, viruma
-rakenteiden suunnittelu ja raudoitus:
-palkit, laatat, pilarit, seinät, seinäanturat, maanvaraiset lattiat
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustyössä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustyössä on puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustyöhön hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyön kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.