Energiatekniikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00DK61-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
28.08.2022 - 12.11.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sakari Lepola
Vastuuhenkilö
Sakari Lepola
Ryhmät
-
20I111Konetekniikka, tuotekehitys
-
20I180Konetekniikka, lentokonetekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson käytyään opiskelijalla on perustiedot ja -taidot seuraavista asioista:
- Pumppujen ja toimilaitteiden valinta teollisuuden järjestelmiin
- putkivirtauksien painehäviöiden laskennasta
- energiajärjestelmät, energian tuotanto, siirtojärjestelmät ja käyttökohteet
- energian eri muodot ja muuntosuhteet, entalpia- ja hyötysuhdelaskenta
- ymmärtää ja osaa käyttää energiatekniikan työkaluja mm. höyrynpainetaulukot
- ymmärtää energiatehokkuuden parantamisen tavoitteet ja keinot
- tuntee energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutukset ja kestävyystavoitteet
Sisältö (OJ)
Johtuminen, konvektio, säteily, yhdistetty lämmönsiirto, painehäviö ja taselaskenta. CO2 –laskenta. Laite-esimerkkeinä käytetään mm. höyryvoimalaitosta, vesivoimalaitosta, moottoreita, pumppuja ja puhaltimia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija on riittävän motivoitunut, että hän ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee hyvin energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
SYKSYN 2022 KURSSIN TOTEUTUSTA KOSKEVAT HUOMAUTUKSET:
1. Koronapandemian vuoksi Suomessa on ollut maaliskuusta 2020 lähtien erityistoimia, joiden lopullisesta päättymisestä ei vielä tämänkään toteutussuunnitelman laatimisen aikana ole ollut täysin varmaa tietoa. Tämän johdosta syksyn suunnitelmia tehtäessä koronapandemian mahdolliseen päättymiseen liittyvä epävarmuus on ollut toistaiseksi läsnä ja vaikuttanut käytännössä kurssin toteutuskerran suunnitelmaan.
2. Kurssi on suunniteltu pidettäväksi kahdella viikottaisella opetuskerralla joista toinen on etä- ja toinen lähiopetusta. Molemmat opetukset tapahtuvat ns. suurryhmäopetuksena. .
3. Kurssin lähi- ja etäopetus toteutetaan hyvin intensiivisesti kahdella opetuskerralla/viikko syksyn 1. periodin aikana. Kurssin henkilökohtainen loppuharjoitus ja tentti jäävät suoritettavaksi 2. periodin alussa kurssin kuluessa sovittuna aikana. Sekä harjoitustyö että tentti suoritetaan verkossa.
3.6.2022 Sakari Lepola
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Luento- tai TuniMoodlen ajoitettu etätentti. Uusintamahdollisuus TAMKin normaalien käytäntöjen mukaisesti mutta uusinta tapahtuu yleisenä tenttipäivänä paperitenttinä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin loppupuolella tentti kurssin opintosisällöstä, osallistuminen opetukseen ja palautetut harjoitustyöt ja/tai -tehtävät. Osallistuminen kurssilla muodostettavien pienryhmien työskentelyyn.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osin lähi- ja osin etäopetus; teoriapohjaa taustoittavat luennot, laskentaesimerkit ja suoritetut harjoitukset sekä pienryhmissä tehdyt ja esitetyt työt.
Oppimateriaalit
Kurssilla käydyt asiat perustuvat mm. kirjoihin Energiatekniikka, Jarmo Perttula ja Voimalaitostekniikka, Markku Huhtinen et al. Kurssilla laskettavat harjoituslaskut eivät tule yleiseen jakoon, joten opettajan johdolla tehtyjen harjoitustehtävien ratkaisut saa vain osallistumalla kulloinkin meneillä olevaan opetukseen.
Kurssin TuniMoodleosisossa julkaistaan kunkin lähi/etäopetussession luentodiat, joista selviää pääpiirteissään kullakin luentokerralla käsitellyt asiat. Kyseinen aineisto ei kuitenkaan sellaisenaan sovellu itseopiskeluun, aineistoa täydentävät opettajan luennoilla käsittelemät ja selventävät asiat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 27 h/op.
Lähipetusta n. 35 tuntia (päiväopiskelijat)
Lähiopetusta n. 20 tuntia (monimuoto-opiskelijat)
Sisällön jaksotus
Opiskelija tuntee energiajärjestelmien (sähkön- ja lämmöntuotanto perusperiaatteet ja voimalaitostyypit.
- tuntee eri energiatuotantomuodot ja energian lähteet
- tuntee Suomen energiajärjestelmän sekä siihen vaikuttavat elementit (mm. EU:n energiapolitiikka, Suomen ilmasto- ja energiapolitiikka, globaali energiatalous), osaa laskea energian tuotantoon liittyviä taseita ja CO2 -päästöjä
- osaa laskea ja mitoittaa energian tuotantoa ja käyttöä
- tuntee ja osaa käyttää energiatekniikan työkaluja mm. höyrynpainetaulukot
- tuntee energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutukset ja kestävyystavoitteet
- ymmärtää energiatehokkuuden parantamisen tavoitteet ja keinot
- hallitsee tarvittavat perustiedot lämpöenergian tuotantoon ja jakeluun liittyvissä insinöörin työtehtävissä ja tuntee lämpöenergian jakojärjestelmien komponenttien tehtävät pumput, putkistot ja erilaiset toimilaitteet
- ymmärtää lämmönjakelujärjestelmään kuuluvien komponenttien mitoituksen perusperiaatteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja TAMKin toimesta, Muissa korkeakouluissa ja yliopistoissa suoritettujen energiatekniikan peruskurssien mahdolliset korvaavuudet selvitetään tapauskohtaisesti opiskelijan pyynnöstä.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellä kuvattuun jaksotukseen sisältyy kurssin aikana laskuesimerkkejä, joiden ratkaisut saa parhaiten seuraamalla opetusta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei osallistu opetukseen tai osallistuminen hyvin vähäistä, joka tavallisesti johtaa heikkoon tenttisuoritukseen. Puuttuvat harjoitustehtävien palautukset estävät arvioinnin antamisen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa jossain määrin vastuuta omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee hyvin energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta oman ammatillisen kasvunsa tukena.