Siirry suoraan sisältöön

Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön (6 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00EK46-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.12.2022

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojenkäsittely

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouni Viidanoja
  • Pasi Pekkanen
  • Outi Tuisku
  • Toni Männistö
  • Antti Vuento

Vastuuhenkilö

Toni Männistö

Ryhmät

  • 22TIKO2
    Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti, osaa kehittää korkeakouluopiskeluaan ja kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.

Sisältö (OJ)

Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä,
tiimityön harjoittelu,
vuorovaikutus tiimissä,
tiimityön tarkoitus,
tiimin kehitysaskeleet,
yhdessä oppiminen,
oppimisen lähtökohdat,
opintojen ja ajankäytön suunnittelu,
motivaatio oppimisessa,
ICT alana,
ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
Opiskelija osaa kuvailla tiimissä työskentelyä.
Opiskelija osaa kertoa, miten kehittää omaa oppimistaan.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti.
Opiskelija osaa kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida laajasti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä erilaisien analysointimenetelmien avulla vertaamalla tuloksia omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
Opiskelija osaa kehittää omaa oppimistaan ja osaamistaan omatoimisesti ja ryhmän tuella sekä aikatauluttaa ja organisoida omaa oppimisprosessiaan.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.

Aika ja paikka

Tiistaisin klo 9-15. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 4 casen ja 2 kokonaisen tiimipäivän sisällön hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• kahdesta sovitusta poissaolosta korvaava tehtävä / case
• luvattomat kaksi poissaolokertaa/case alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
• toistuvista sairauspoissaoloista vaaditaan lääkärintodistus

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.

Oppimateriaalit

Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja.
Tommi Valkonen, Mestariopiskelija (pdf), http://www.tommivalkonen.com/
Muut opintojakson materiaalit löytyvät Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

~27 tuntia per opintopiste (6x27h)
6 op = 162 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Yksi kokonainen päivä ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2022.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.