Siirry suoraan sisältöön

Robotiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00DL03-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

07.01.2022 - 13.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jere Siivonen

Vastuuhenkilö

Jere Siivonen

Ryhmät

  • 19I190
    Konetekniikka, koneautomaatio

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee robottien rakenteen, toiminnan ja ohjelmoinnin perustan. Lisäksi opiskelija osaa soveltaa tietojaan tuotantoautomaatioon ja kappaleenkäsittelyyn. Opiskelija myös ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen robotiikassa ja sen sovelluksissa, sekä tuntee digitalisaation vaikutukset robotisoitujen prosessien suunnitteluun ja kehittämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt robottien ohjelmointiin ja omaa valmiuksia ohjelmointisovellusten toteuttamiseen. Opiskelija hallitsee yleisimpien kappaleenkäsittely- ja hitsaustehtävien suorittamisen.

Sisältö (OJ)

Opintojakso koostuu luennoista sekä harjoitustehtävistä, joita suoritetaan sekä simulaatioympäristössä että roboteilla laboratoriotöinä. Luennoilla syvennytän robotiikan peruskäsitteisiin, ohjelmoinnin periaatteisiin sekä turvallisuusnäkökohtiin. Lisäksi opintojakso sisältää kustannustehokkuuden sekä käyttäjälähtöisyysnäkökulmat robotisoitujen prosessien suunnittelussa.

Lisätiedot (OJ)

Kirjallisuus:
Robotiikka, Suomen Robotiikkayhdistys ry

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa robotiikan peruskäsitteitä ja robotiikan käyttökohteita. Opiskelija suoriutuu robotin ohjelmointitehtävistä avustettuna tai osana ryhmää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa robotiikan keskeisimpiä käsitteitä ja tunnistaa potentiaalisia robotiikan käyttökohteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa robotin perusohjelmointia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää robotiikan laaja-alaisia kokonaisuuksia, yleistää, analysoi, etsii erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, sekä toimii ryhmässä rakentavasti.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu tuntitehtävien, harjoitustöiden, seminaarityön ja oppimispäiväkirjan perusteella.
Kaikki osasuoritukset on palautettava hyväksytysti (vähintään arvosanalla 1)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset roboteilla ja simulointiympäristössä, verkkotehtävät, itsenäinen työskentely, seminaarityöt, vertaisarviointi, ryhmätyöt, oppimispäiväkirja.

Oppimateriaalit

Luennoilla esitetty ja ilmoitettu materiaali.
Muu sähköinen oppimateriaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot/laboratorioharjoitukset lukujärjestyksessä esitettyinä ajankohtina. Osa kontaktiopetuksesta voidaan korvata pakollisilla verkkotehtävillä. Itsenäinen työskentely viikottain.

Sisällön jaksotus

Robotiikan teoriaa, robotiikan ja robottien etäohjelmoinnin perusteet sekä turvallisuusperusteet kurssin alkuosassa. Loppuosassa harjoitustehtävien suorittaminen robotilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voidaan hyödyntää yrityslähtöisiä harjoitustyön aiheita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa robotiikan peruskäsitteitä ja robotiikan käyttökohteita. Opiskelija suoriutuu robotin ohjelmointitehtävistä avustettuna tai osana ryhmää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa robotiikan keskeisimpiä käsitteitä ja tunnistaa potentiaalisia robotiikan käyttökohteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa robotin perusohjelmointia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää robotiikan laaja-alaisia kokonaisuuksia, yleistää, analysoi, etsii erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, sekä toimii ryhmässä rakentavasti.