Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen harjoittelu 4 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00EU06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2022 - 29.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.08.2022 - 05.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Heini Kärkkäinen
Petri Antikainen
Seppo Planman
Jari Salmela
Päivi Lehtonen
Pekka Ahonen
Sirpa Levo-Aaltonen
Jukka Iisakkila
Tiina Kaukinen
Kalle Oittinen
Roope Mäenpää
Silva Koskela
Mari Leppävuori
Kosti Nivalainen
Hannu Pohjannoro
Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Pienryhmät
Opetusharjoittelu 4, 2 op (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Verkostoharjoittelu 4, 1 op (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Praktikum 4, 1 op (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ohjattu havannointi 4, 1op (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
19MUPE
Musiikkipedagogi
Pienryhmät
Opetusharjoittelu 4, 2 op
Verkostoharjoittelu 4, 1 op
Praktikum 4, 1 op
Ohjattu havannointi 4, 1op
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
2X00EU06

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.

Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.

Sisältö (Opintojakso)

Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Aika ja paikka

Instrumenttipedagogi:
Syyslukukausi, TAMKin Musiikin koulutuksen toimipisteet.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Instrumenttipedagogi:
Opetusnäyte syyslukukauden aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Instrumenttipedagogi:
Palautekeskustelut opetusharjoittelusta ja opetusnäytteestä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Instrumenttipedagogi:
Opetusharjoittelu edistyneen harjoitusoppilaan kanssa. Palautekeskustelut. Assistenttityöskentely.

Oppimateriaalit

Instrumenttipedagogi:
Sovitaan erikseen ohjaavan opettajan johdolla huomioiden musiikin eri tyylikaudet. Etydejä, teknisiä harjoituksia, vapaan säestyksen materiaalia tarpeen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

instrumenttipedagogi:
5 op

Sisällön jaksotus

Opetusharjoittelu syyslukukaudella,

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Instrumenttipedagogi:
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö Pirkanmaan oppilaitosverkostossa.

Lisätietoja opiskelijoille

--

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija kykenee ohjaamaan jo edistyneen oppilaan musiikillisen ja instrumentin hallinnallisen taidon kehitystä ammattimaisella tavalla, huomioiden erillaiset oppimistavat.
Hylätty: Opiskelijan ohjaus ei ole oppilasta tukevaa, oppilaan soittimen hallintaa varten annettu opetus ei tue oppimista.

Siirry alkuun