Pedagoginen harjoittelu 4 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00EU06-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.06.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 05.05.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Heini Kärkkäinen
- Petri Antikainen
- Seppo Planman
- Päivi Lehtonen
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Jukka Iisakkila
- Tiina Kaukinen
- Kalle Oittinen
- Roope Mäenpää
- Silva Koskela
- Mari Leppävuori
- Kosti Nivalainen
- Hannu Pohjannoro
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Pienryhmät
- Opetusharjoittelu 4, 2 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkostoharjoittelu 4, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Praktikum 4, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjattu havannointi 4, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
19MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Opetusharjoittelu 4, 2 op
- Verkostoharjoittelu 4, 1 op
- Praktikum 4, 1 op
- Ohjattu havannointi 4, 1op
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.
Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.
Sisältö (OJ)
Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.
Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
Instrumenttipedagogi:
Syyslukukausi, TAMKin Musiikin koulutuksen toimipisteet.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Instrumenttipedagogi:
Opetusnäyte syyslukukauden aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Instrumenttipedagogi:
Palautekeskustelut opetusharjoittelusta ja opetusnäytteestä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Instrumenttipedagogi:
Opetusharjoittelu edistyneen harjoitusoppilaan kanssa. Palautekeskustelut. Assistenttityöskentely.
Oppimateriaalit
Instrumenttipedagogi:
Sovitaan erikseen ohjaavan opettajan johdolla huomioiden musiikin eri tyylikaudet. Etydejä, teknisiä harjoituksia, vapaan säestyksen materiaalia tarpeen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
instrumenttipedagogi:
5 op
Sisällön jaksotus
Opetusharjoittelu syyslukukaudella,
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Instrumenttipedagogi:
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö Pirkanmaan oppilaitosverkostossa.
Lisätietoja opiskelijoille
--
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija kykenee ohjaamaan jo edistyneen oppilaan musiikillisen ja instrumentin hallinnallisen taidon kehitystä ammattimaisella tavalla, huomioiden erillaiset oppimistavat.
Hylätty: Opiskelijan ohjaus ei ole oppilasta tukevaa, oppilaan soittimen hallintaa varten annettu opetus ei tue oppimista.