Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen harjoittelu 4 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00EU06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2022 - 29.08.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 05.05.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Heini Kärkkäinen
  • Petri Antikainen
  • Seppo Planman
  • Päivi Lehtonen
  • Jari Salmela
  • Pekka Ahonen
  • Sirpa Levo-Aaltonen
  • Jukka Iisakkila
  • Tiina Kaukinen
  • Kalle Oittinen
  • Roope Mäenpää
  • Silva Koskela
  • Mari Leppävuori
  • Kosti Nivalainen
  • Hannu Pohjannoro
  • Markus Yli-Jokipii

Vastuuhenkilö

Jari Salmela

Pienryhmät

  • Opetusharjoittelu 4, 2 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkostoharjoittelu 4, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Praktikum 4, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjattu havannointi 4, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi

Pienryhmät

  • Opetusharjoittelu 4, 2 op
  • Verkostoharjoittelu 4, 1 op
  • Praktikum 4, 1 op
  • Ohjattu havannointi 4, 1op

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on kykyä toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ammatillisesti ja osana työyhteisöä. Hänen taitonsa riittävät toteuttamaan projekteja, joissa yhdistyvät niin substanssiosaaminen kuin muukin pedagoginen osaaminen. Hän osaa reflektoida toimintaansa syvällisesti ja muokata joustavasti sitä eri toimijoiden vaatimusten mukaisesti.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana. Opiskelijalla on valmiudet opettaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Hän tuntee eri oppilaitosmuotojen vaatimukset opettajan työssä ja kykenee toteuttamaan opetustyötä ammattimaisesti työyhteisön jäsenenä opettajan ammattietiikka huomioiden. Hänellä on valmiuksia pedagogiseen kehittämistyöhön.

Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohderyhmän mukaisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron tai orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille/kuoromuodoille tai orkesterikokoonpanoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ja tyylilajienohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina on vahvistunut. Opiskelija osaa toimia johtajana vaativissa taiteellisissa tilanteissa. Hän syventää kokoonpanon pitkän aikavälin kehittämisen pedagogisia ja työyhteisötaitojaan. Hän osaa toimia kuoronjohtajana, orkesterinjohtajana tai teatterikapellimestarina opettajan ammattietiikan huomioiden.

Sisältö (OJ)

Opiskelija osallistuu praktikum 4-opintoihin ja työstää ohjaavan opettajan vaatimat tehtävät. Hän reflektoi toimintaansa itsenäisesti, ohjaavan opettajan ja pieryhmän kanssa. Hän toteuttaa yhteistyöprojektin pedagogisessa verkostossa ja perehtyy etukäteisluennoilla työelämän toivomiin sisältöihin. Hän verkostoituu muiden opetusharjoittelua suorittavien korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.

Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi opiskelija tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Musiikinteoriapedagogi:
Opiskelija opettaa ammatillisen II asteen opiskelijaryhmiä periodiluonteisesti. Lisäksi hän tutustuu ohjatusti musiikkialan perustutkinnon sisältöihin ja niiden vaatimuksiin opettajaa kohtaan.
Opiskelija osallistuu pedagogisen verkoston oppilaitoksessa projektiin ja tuo siihen omaa osaamistaan työyhteisön jäsenenä.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Kuoromestarina toiminen ooppera- tai kuoro-orkesteriproduktiossa tai orkesterinjohtajana/ aktiivisena assistenttina toiminen orkesteri-, ooppera- tai musikaalituotannossa.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.

Aika ja paikka

Instrumenttipedagogi:
Syyslukukausi, TAMKin Musiikin koulutuksen toimipisteet.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Instrumenttipedagogi:
Opetusnäyte syyslukukauden aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Instrumenttipedagogi:
Palautekeskustelut opetusharjoittelusta ja opetusnäytteestä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Instrumenttipedagogi:
Opetusharjoittelu edistyneen harjoitusoppilaan kanssa. Palautekeskustelut. Assistenttityöskentely.

Oppimateriaalit

Instrumenttipedagogi:
Sovitaan erikseen ohjaavan opettajan johdolla huomioiden musiikin eri tyylikaudet. Etydejä, teknisiä harjoituksia, vapaan säestyksen materiaalia tarpeen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

instrumenttipedagogi:
5 op

Sisällön jaksotus

Opetusharjoittelu syyslukukaudella,

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Instrumenttipedagogi:
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö Pirkanmaan oppilaitosverkostossa.

Lisätietoja opiskelijoille

--

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija kykenee ohjaamaan jo edistyneen oppilaan musiikillisen ja instrumentin hallinnallisen taidon kehitystä ammattimaisella tavalla, huomioiden erillaiset oppimistavat.
Hylätty: Opiskelijan ohjaus ei ole oppilasta tukevaa, oppilaan soittimen hallintaa varten annettu opetus ei tue oppimista.