Special Methods of Earth Construction (5 cr)
Code: T300DI13-3002
General information
- Enrolment period
- 01.12.2021 - 17.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.01.2022 - 14.04.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering
Objectives (course unit)
The student knows the basics of infrastructure construction production methods. The production methods are examined in a versatile way, so that the student is able to apply the methods to different circumstances and to acquire information on the capacities, cost factors, etc., necessary for planning the work.
Content (course unit)
The course is complementary to production methods such as crushing, drilling and grouting, which are closely presented in other courses (eg civil engineering and civil engineering). In addition, numerous other methods of production of infrastructure construction are discussed.
Crushing and working equipment, processing of aggregates and price formation in crushing. Dredging operations include bucket dredgers, suction dredgers and food processors as well as dredging with specially equipped excavators. The demolition work deals with different methods of dismantling concrete structures, especially the safety, design and environmental impact of demolition. The drilling work will focus on methods of anchoring etc. using drill bits as well as directional drilling and their applicability. In addition, the course may include an overview of site-specific logistical issues, such as lifting and horizontal shifts, the use and design of mold and support equipment, frost thawing, etc. Other teachers need to be consulted when designing the implementation plan.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is able to identify and define the basics of the course and solve simple questions
applications that are similar to the tasks being handled.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
In addition to the above, the student is able to choose the most suitable one by applying and comparing different options
policy and justify their choices.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course topics and their use
problem solving; and the ability to present, analyze, and justify logically handled issues and methods of solution.
Location and time
Kevät 2022
Luennot lukujärjestyksen mukaan. Kevät 2022 lähiopetuksena tai Teams välityksellä.
Excursiot normaalisti Rudus kaivotehdas, Jita putki/kaivotehdas, Tampereen Kovakivi.
Excursiot sovitaan tilanteen mukaan ja niiden kesto vaihtelee.
Koronakevään 2022 aikana excursiot hyvin epävarmoja.
Exam schedules
Suomeksi
Koronakeväänä 2022 kurssista ei pidetä erillistä tenttiä.
Kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.
Assessment methods and criteria
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. (Osuuden lopussa pidetään yksi koe, ei 2022). Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat (kokeen ei 2021 lisäksi) tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus ja Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja ja kirjallinen koe.
Learning materials
Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, (valmistautumisesta kokeeseen ei kevät 2021) sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
5 op x 27 t/op = 135 tuntia
Content scheduling
Opintojakson ajankäyttö eri teemoille julkaistaan Tuni Moodlessa.
Opintojakson aihealueita:
Completion alternatives
Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.
Practical training and working life cooperation
Osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä.
Pyritään järjestämään useita excursio-kohteita.
International connections
ei ole
Further information
Opetus alkaa xx.1.2022
Esitiedot:
Geotekniikka
Pohjarakennus
Poissaolot:
Mikäli opiskelijalla on yksittäisiä ns. virallisia poissaoloja esimerkiksi sairaslomat, kutsunnat, kertausharjoitukset, jne., esitettyään todistuksen opiskelija saa korvaavan tehtävän/tehtäviä poissaolojaksolta.
Lisätietoa petri.lyly@tuni.fi
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalta puuttuu liikaa osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.