Siirry suoraan sisältöön

Kalliorakentamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: T300DJ09-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 03.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennustekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet

Opettaja

  • Petri Lyly

Vastuuhenkilö

Petri Lyly

Ryhmät

  • 19I351
    Infrarakentaminen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kuvata kallion käyttömahdollisuuksia erilaisten tilojen sijoittamiseen. Opiskelija osaa hyödyntää kallioperägeologiatietoa ja kallioluokitusmenetelmiä kalliotilan sijoitussuunnitteluun ja alustavan lujitustavan valintaan. Opiskelija osaa kuvata avo- ja luola-/tunnelilouhinnan perusperiaatteet, -tavat ja –erot. Opiskelija osaa kuvata louhinnan työvaiheita ja -menetelmiä, kalustoa, räjähdysaineita ja viranomaismääräyksiä. Opiskelija osaa luetella kallion lujitustapoja ja työssä käytettäviä materiaaleja, kalustoa ja työvaiheita sekä kuvata lujittamisen toimintaperiaatteita ja laadunvarmistusmenettelyjä. Opiskelija osaa määritellä kalliotilojen kuivatus- ja tiivistystarpeen ja esittää ratkaisuvaihtoehtoja sekä osaa luetella niissä käytettävät materiaalit, kaluston ja työvaiheet.

Sisältö (OJ)

Erilaiset kalliotilat. Kalliorakentaminen ja kaavoitus. Kallioperän rakennepiirteet, kallioluokitukset ja jännitystila. Kallioperän huomiointi tilan sijoittelussa. Kallion louhittavuus. Tunnelilouhinnan työvaiheet, räjähdysaineet ja nallit. Louhinnan viranomaismääräykset ja ympäristövaikutukset. Ruiskubetonointi ja pultitus. Salaojitus ja tiivistys injektoimalla.

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojakso, josta saadaan perustiedot kivilajeista ja kiven lujuuteen vaikuttavista tekijöistä. (GEO1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.

Aika ja paikka

Kevät 2022
Luennot lukujärjestyksen mukaan. Kevät 2022 lähiopetuksena ja/taiTeams välityksellä.
Excursiot normaalisti Hämpin parkkiin, Sandvikin tehtaalle ja luoliin, Robitin tehtaalle, perinteiselle louhintatyömaalle.
Excursiot sovitaan tilanteen mukaan ja niiden kesto vaihtelee.
Koronakevään 2022 aikana excursiot hyvin epävarmoja.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Koronakeväänä 2022 kurssista ei pidetä erillistä tenttiä.
Kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta.

Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. . Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat (kokeen ei 2022 lisäksi) tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja (ja kirjallinen koe).

Oppimateriaalit

Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, valmistautumisesta kokeeseen sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
5 op x 27 t/op = 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma.
Opintojakson aihealueita:
Kalliorakenteet
- Johdanto ja maanalaisen rakentamisen mahdollisuudet
- Louhinnan perusteet
- Kalliorakentamisen työvaiheet
- Kallion ominaisuudet ja tutkiminen
- Kalliomekaaninen suunnittelu
- Kuilut, suuaukkorakenteet
- Työmaajärjestelyt
Louhintatekniikka
- Keskeiset käsitteet
- Luvat
- Pätevyydet
- Turvallisuus suunnitelmat
- Töiden turvallinen toteutus
- Perusteita, räjähdysaineet, nallit
- Tärinät
Yhteiset
- Opintomatkat (ja koe)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä.
Pyritään järjestämään useita excursio-kohteita.

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus alkaa 12.1.2021

Esitiedot:
Geotekniikka
Pohjarakennus

Poissaolot:
Mikäli opiskelijalla on yksittäisiä ns. virallisia poissaoloja esimerkiksi sairaslomat, kutsunnat, kertausharjoitukset, jne., esitettyään todistuksen opiskelija saa korvaavan tehtävän/tehtäviä poissaolojaksolta.

Lisätietoa petri.lyly@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalta puuttuu liikaa osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.