Siirry suoraan sisältöön

Talonrakennus (4 op)

Toteutuksen tunnus: T300DJ10-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 28.04.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennustekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ville-Pekka Lehtonen

Vastuuhenkilö

Ville-Pekka Lehtonen

Ryhmät

  • 20I371
    Kiinteistönpitotekniikka ja korjausrakentaminen
  • 20I341A
    Rakennustuotanto A

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee keskeiset asuinkerrostaloissa sekä toimisto- ja liikerakennuksissa käytettävät rakenteet sekä niiden ominaisuudet. Hän osaa valita kohteeseen sopivia tarkoituksenmukaisia rakenteita ja muokata niitä.
Detaljisuunnittelulla on tärkeä rooli. Tehtyjen detaljien tulee olla laadukkaita ja järkevästi rakennettavissa ja täyttää esim. Kuivaketju10 vaatimukset.
Opiskelija tuntee rakentamistapojen asettamat vaatimukset ja osaa tehdä niiden suhteen valintoja ja arviointeja.
Opiskelija osaa tehdä rakennusselostukseen osuuden omalta suunnittelualaltaan.

Sisältö (OJ)

Runkojärjestelmät
• asuinkerrostalot
• liikerakennukset
• teollisuusrakennukset
Rakennuksissa huomioidaan sekä paikallarakentaminen että elementtirakentaminen.
Asuinkerrostalot
• alapohjarakenteet: maanvaraiset ja tuuletetut
• ulkovaipan rakennetyypit ja liitokset: betonirakennukset, suuret puurakennukset.
• välipohjarakenteet
• parvekkeet
• portaat
Liike- ja teollisuusrakennukset
• ulkovaipan rakennetyypit ja liitokset: betonirakennukset, puurakennukset ym.
Loivat katot ja liikennöidyt tasot
• loivat sisäänpäin viemäröidyt rakenteet
• liikennöidyt katot
• viherkatot
Väestönsuojat
Palomääräykset ja palotekninen suunnittelu P1- ja P2-luokan rakennukset
Märkätilat (jos opiskelijoilla ei opintojaksoa Pintakäsittelyt ja verhoukset)
Rakennusselostukset
Detaljisuunnitteluharjoitus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti on opintojakson lopulla erikseen sovittavana päivänä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkoharjoitukset arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Harjoitustyöt ja tentti ovat pakollisia.
Läsnäolovaatimus luennoilla min. 66%.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus
Harjoitukset
Tentti

Oppimateriaalit

Moodlesta löytyvä luentomateriaali. RT-kortit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentokertoja 14 kpl (42 tuntia) + tentti 2 tuntia. Opiskelijan itsenäinen opiskelu luentojen lisäksi.

Sisällön jaksotus

Sisältö pääpiirteittäin:
- Yleistä rakennushankkeesta (talonrakennushankkeen kulku, luvan hakeminen rakentamiseen)
- Rakennuksen rakenteet yleisesti (perustukset, alapohjat, välipohjat, yläpohjat, ulkoseinät. Kokonaisjäykistys. LVISA. Märkätilat)
- Rakennuksen liitokset yleisesti (perustusliitokset, välipohjaliitokset, yläpohjaliitokset, ulkoseinäliitokset)
- Betonirakenteet (Teollisuus-, varasto- liike- ja toimistorakennukset. Kerrostalot)
- Betonielementtirakenteet (parvekkeet, ontelolaatat, rungot, väestönsuojat, ulkoseinäelementit, portaat)
- Vesikatot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustyössä ja viikkotehtävissä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, ettei käsiteltyihin asioihin ole lainkaan paneuduttu.