Siirry suoraan sisältöön

Oman työn ja organisaation kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO68-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 17.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sissi Huhtala
  • Päivi Lehtonen
  • Minna Seppälä

Vastuuhenkilö

Sissi Huhtala

Ryhmät

  • 22AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointia tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointiseminaarissa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.

Oppimateriaalit

Määritellään HOPSissa ja kehittämistyön suunnitelmassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta yhdessä oman mentorinsa kanssa kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.

Aloitusseminaari syyskuun lähipäivien yhteydessä, jossa kehittämisprojektin idea esitellään.

Hopskeskustelu TAMKin opettajan kanssa.

Kehittämisprojektiseminaari maaliskuun lähipäivien yhteydessä, jossa projektit esitellään ja käydään niiden pohjalta arviointikeskustelu

Opiskelija toteuttaa kehittämisprojektin itsenäisesti tai ryhmätyönä omassa organisaatiossaan ja saa palautteen työstään. Esittelee kehittämisprojektinsa koulutusryhmässä ja osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet ja hallitsevansa sisällöt.

Opiskelija toimii yhden kehittämisprojektin vertaissparraajana, eli perehtyy kehittämisprojektin prosessin dokumentaatioon ja valmistelee palautepuheenvuoron esityksestä.

Opintojakso ajoittuu syyskuusta 2022 maaliskuuhun 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso ajoittuu koko koulutuksen ajalle.

Kehittämisprojektin idea esitellään koulutusryhmässä opintojen alussa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.

Osaaminen osoitetaan kehittämisprojektin muodossa keväällä (maaliskuussa?) 2023.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.