Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FP23-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
22OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointiasteikko
0-5