Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus eri ympäristöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FP22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.09.2022 - 23.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 26.02.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
  • Ari Jussila

Vastuuhenkilö

Outi Rantanen

Ryhmät

  • 22OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää työelämäyhteistyön merkityksen ja toimii ohjaustyössä sitä vahvistaen
- pystyy toimimaan ohjaajana erilaisissa ympäristöissä niin oppilaitoksessa kuin sen ulkopuolella
- tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa ja koulutuksessa sekä käyttää perusteltuja tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään
- seuraa kansainvälisiä ohjauksen virtauksia ja kehittymistä sekä osaa asemoida suomalaisen opinto-ohjauksen kansainvälisessä ohjauksen kentässä
- osaa toimia kansainvälisesti ohjauksen kentällä ja huomioi keskusteluissa osallistujien erilaiset lähtökohdat ja käsitykset
- edistää kotikansainvälisyyttä omassa työssään ja yhteisössään
- osaa ohjata opiskelijoita kansainväliseen liikkuvuuteen liittyvissä asioissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opiskelijaa ohjataan erilaisissa ympäristöissä?
- Miten toimiva ohjaus toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa?
- Mikä on suomalaisen opinto-ohjauksen asema kansainvälisessä ohjauksen kentässä?
- Miten kansainvälisyys vaikuttaa ohjaustyöhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Arviointiasteikko

0-5