Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO67-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Sissi Huhtala
- Päivi Lehtonen
- Katariina Hakala
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
22OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa sosiaalisen kestävän kehityksen merkityksen organisaation arjessa, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan työssä ja yhteistyössä sekä arvioi sitä kriittisesti
- edistää sosiaalisen kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja ohjaustyössään, työyhteisössään ja monialaisissa verkostoissaan
- tunnistaa valtasuhteet toimiessaan asiantuntijana ja toimii tilanteissa eettisesti kestävällä tavalla.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten sosiaalisen kestävän kehityksen kokonaisuus huomioidaan opetus- ja ohjaustyössä organisaatio- ja yksilötasolla?
- Miten opiskelijan toimijuutta ja osallisuutta monialaisessa yhteistyössä vahvistetaan?
- Mitä asiantuntijuudella ja asiantuntijavallalla tarkoitetaan?
- Miten sosiaalista kestävää kehitystä voidaan edistää monialaisen yhteistyön avulla?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustapa: CONTACT
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojakso toteutetaan käytännön työskentelynä yhteistyöorganisaatiossa, verkkotyöskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä. Osaaminen osoitetaan lähipäivillä tiimin yhteistyönä.
Oppimateriaalit
YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija laatii opintojaksosta HOPSin
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.