Organisaatio- ja verkosto-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FP19-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
22OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee organisaationsa toiminnan, toimijat ja heidän tehtävänsä sekä osallistuu organisaation kehittämiseen tai tekee perusteltuja ehdotuksia ohjauksen näkökulmaa edistäen
- pystyy toimimaan ohjauksen asiantuntijana esimerkiksi opetussuunnitelmatyössä ja tukemaan opettajia ja muita toimijoita ohjauksen teemoissa
- todentaa ohjauksen kokonaissuunnittelun merkityksen ja toimii asiantuntijana ohjauksen suunnitteluun liittyvien dokumenttien laadinnassa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- tietää verkostotyön periaatteet, pystyy toimimaan organisaation sisäisissä ja ulkopuolisissa verkostoissa ohjauksen edustajana sekä monialaisten verkostotapaamisten vetäjänä
- perustelee, missä tilanteissa monialainen yhteistyö on opiskelijan edun mukaista, ja tietää monialaisen yhteistyön periaatteet
- pystyy toimimaan asiantuntijana nivelvaiheen ohjauksessa
- tuo osaamistaan verkoston käyttöön ja hyödyntää verkoston osaamista.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ohjauksen rooli yhteisöissä ja verkostoissa?
- Mitkä ovat ohjaukseen vaikuttavat ohjeet ja tekijät organisaatiossa?
- Miten organisaatioissa analysoidaan ja arvioidaan ohjauksen kehittämistarpeita?
- Miten organisaatioita kehitetään ohjauksen näkökulmasta?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointiasteikko
0-5