Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen kemian erikoistutkimukset (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00EG25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.01.2022 - 01.04.2022

Ajoitus

01.04.2022 - 31.05.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kaisa Rajakylä

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Pienryhmät

  • I (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • II (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • III (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 19BA
    Bioanalyytikot syksy 2019

Pienryhmät

  • I
  • II
  • III

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää hormonitutkimusten, kasvainmerkkiaineiden, lääkeainemääritysten ja päihteiden preanalyyttiset tekijät sekä tutkimusindikaatiot
- osaa selittää laboratoriotutkimuksissa käytettävien määritysmenetelmien periaatteita ja niiden eroja
- tietää tutkimusten lääketieteellistä taustaa ja kliinistä merkitystä
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta
- osaa hyödyntää ammatillista kirjallisuutta ja kansainvälisiä artikkeleja tiedonhaussa
- osaa toimia ammatillisesti työryhmässä

Sisältö (OJ)

Hormonitutkimukset, kasvainmerkkiaineet, yleisimmät vitamiini- ja hivenainetutkimukset sekä lääkeaine- ja päihdetutkimukset, tutkimusindikaatiot
Näytteen laadunarviointi, preanalytiikka ja virhelähteet
Määritysmenetelmät ja laadunarviointi
Tutkimustiedon hyödyntäminen
Ryhmätyöskentely
Ulkoinen laadunarviointi

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, Elektrolyytit, verikaasut, proteiinit ja kuona-aineet 7B00EG23 ja Virtsan solut ja partikkelit, punktiotutkimukset 7B00EG24 opintojaksot ovat suoritettu.

Lisätiedot (OJ)

Kurssi sisältää itsenäistä opiskelua, ryhmätöitä ja seminaarin. Kurssin lopussa on soveltava loppukoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea tehtävissä. Opiskelija tarvitsee tukea näytteen laadunarvioinnissa. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa selittää tutkimuksiin liittyviä preanalyyttiä ja analyyttiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa tutkittua tietoa ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa analysoida tutkimuksiin liittyviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa tutkittua tietoa, ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti avoinna Moodlessa: 9.5. - 21.5.2022
1. uusinta avoinna moodlessa: elokuussa 2022 (ilmoitetaan myöhemmin)
2. uusinta avoinna moodlessa: syyskuussa 2022 (ilmoitetaan myöhemmin)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu kolmesta osasta, joista lasketaan keskiarvo:
Kirjallinen raportti ryhmätyöstä, arvosana 0 -5 (opettajan arvio, vertaisarvio), koe arvosana 0-5, Näyttökoe: arvosana 0-5 (opettajan arvio, itseisarvio).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi sisältää opettajan ohjausta, itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva materiaali. Opettajan osoittama kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 t luentoja
8 t seminaarit
6 t harjoitustunteja
2 t koe
62 t itsenäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta osiosta.

Moduuli 1: Kliinisen kemia erikoistutkimukset -ryhmätyö ja kirjallinen raportti.

Moduuli 2: Laboratoriotyö ryhmissä / näyttökoe

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Tapaamisissa läsnäolo!

Opintojakson sisältö ja sisältökohtaiset tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata hormonitutkimusten, kasvainmerkkiaineiden, lääkeainemääritysten ja päihteiden preanalyyttiset vaatimukset sekä tutkimusindikaatiot
- selittää näissä laboratoriotutkimuksissa käytettävien määritysmenetelmien periaatteita ja analysaattoreiden toimintaperiaatteita
- soveltaa tietojaan tehdessään määrityksiä
- tietää tutkimusten kliinisen merkityksen sekä osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea tehtävissä. Opiskelija tarvitsee tukea näytteen laadunarvioinnissa. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa selittää tutkimuksiin liittyviä preanalyyttiä ja analyyttiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa tutkittua tietoa ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa analysoida tutkimuksiin liittyviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa tutkittua tietoa, ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.
Englanniksi