Siirry suoraan sisältöön

Erityiskohteiden metsänhoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV59-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 17.06.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 04.11.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Petri Keto-Tokoi
  • Manne Viljamaa

Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät

  • 20IM
    Metsätalous 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa

Sisältö (OJ)

Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti

Aika ja paikka

27.9.-17.11.2022
TAMK pääkampus ja maastokohteet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 17.11. klo 12.00-15.00
1. uusintatentti
2. uusintatentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Maastoharjoitus 30%
Tutoriaalit 20 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutoriaalit 5 h
Teorialuennot 18 h
Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
Yhteensä lähiopetusta 71 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h

Sisällön jaksotus

Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset, palautus
Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus
Itseopiskelutehtävä 3: Lajiesiintymien suojelu, palautus
Itseopiskelutehtävä 4: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus

Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
Aloitustutoriaali ja kurssin aloitus 27.9.2022
1. maasto-opetuspäivä 4.10.2022
2. maasto-opetuspäivä 6.10.2022
3. maasto-opetuspäivä 11.10.2022
4. maasto-opetuspäivä 25.10.2022
Leimikonsuunnitteluharjoituksen ohjeistus 26.10.2022
Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko 1.11.2022
Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku 3.11.2022
Purkututoriaali 15.11.2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.