Siirry suoraan sisältöön

Projektityöskentelyn perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DQ25-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 11.03.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 29.04.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maarit Korhonen

Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät

  • 20IM
    Metsätalous 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee projektin hallinnan käsitteistön ja yleiset toimintatavat
- osaa analysoida erilaisia toteutettuja projekteja
- osaa suunnitella ja laatia projektisuunnitelman, joka liittyy työelämäprojektiin
- osaa käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö (OJ)

- projektinhallinnan viitekehys ja käsitteistö
- projektin valmistelu ja organisointi
- työnositus, projektisuunnittelu- ja budjetointi
- projektin resurssien, kustannusten ja aikataulujen hallinta, riskienhallinta
- projektin toteuttaminen ja ohjaus
- projektiraportointi, projektiviestintä, projektin päättäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan.

Aika ja paikka

3-4/2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakso arvioidaan osallistumisten ja lukupiirin perusteella
Terminologiatentti 28.3.2022
Lukupiirit pienryhmittäin 30.3.2022 ja 31.3.2022

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi ja hyväksytty suorittaminen perustuu opiskelijan osallistumiseen luentotunneille ja niissä pidettäviin keskusteluihin, sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin. Opintojakson tapahtumiin osallistumisen ja tehtävien tekemisen avulla hän pystyy tuomaan esille osaamisensa projektityöskentelyn perusteista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, itsenäistä opiskelua, lukupiiri, terminologia tehtävä

Oppimateriaalit

Hallittu projekti : jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen, Mäntyneva, Mikko. 2016
Onnistu projektissa, Kettunen, Sami. 2009
Projektihallinnan käsikirja, Pelin, Risto, 2020
Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin, Vehkaperä, Ulla.; Pirilä, Kaarina.; Roivas, Marianne. 2013

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja, lukupiiri ~ 20 h
Itsenäistä opiskelua/ryhmäkeskusteluja 70 h

Sisällön jaksotus

Luennoilla käsitellään projektitoiminnan osa-alueita
Lukupiirissä kootaan asiat yhteen
Terminologiatestillä varmistetaan termien hallinta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti vierailija kertomassa hankkeista/projekteista

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu (alle 50 %) opintojakson tapahtumiin tai ei palauta opintojakson tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu yli 50 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät ja osoittaa tehtävien vastauksissa tunnistavansa projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.

Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu yli 75 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät pääsääntöisesti annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa tuntevansa hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.
Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa syvällistä paneutumista tehtävien aihepiireihin. Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.