Siirry suoraan sisältöön

Puukauppa (4 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DQ29-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 18.03.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Manne Viljamaa
  • Reijo Virtanen

Vastuuhenkilö

Manne Viljamaa

Ryhmät

  • 20IM
    Metsätalous 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa

Sisältö (OJ)

Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.

Aika ja paikka

Alkaa Puunkorjuu- ja kaukokuljetus kurssin jälkeen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti 31.3.
1. Uusinta n. 4 viikkoa 1. tentin jälkeen, ilmoittatuminen Mannelle sähköpostilla
2. Uusinta n. 3 viikkoa 2. tentin jälkeen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavia ovat verkkotentti 60 %
Leimikkotehtävä 30 %
Ostohaastattelun raportti 10 %
Lakitehtävä Puukauppapalvelut -tehtävät S

Myöhässä palautettu tehtävä alentaa kokonaisarviointia 0,25 numeroa/viikko/tehtävä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ennakko- ja etätehtävät, harjoitustyöt, itseopiskelu,verkkotentti.

Oppimateriaalit

Hyvän metsänhoidon suositukset, soveltuvat osat
Kiviniemi Matti. 2011. Näin se on: Metsänomistajan lakiopas,
Kiviniemi, Matti. 2006. Puukauppa, soveltuvat osat
Kivineimi Matti. 2016. Metsäalan säädökset
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Muu luennoilla osoitettu materiaali

Sisällön jaksotus

Metsänomistajien markkinointi. Puukaupan vaiheet ja hinnoittelu.

MHY:n ja metsäyhtiön luennot.

Sertifiointi ja kaava-asiat, puukaupan vaihtoehdot.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

MHY:ltäluento puukaupan käytännön toteuttamisesta.

Metsäyhtiön edustajan esitys puukaupasta.

Ostotoimihenkilön haastattelu, jossa opiskelija soittaa ostohenkilölle. Haastattelusta palautetaan lyhyt raportti.

Lisätietoja opiskelijoille

Luennot pidetään verkkoluentoina

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Verkkotentin pisteet ovat alle 50%, arvioitavia tehtäviä on palauttamatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.