Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DV61-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 13.05.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Eeva Sundström
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Ryhmät
-
19IMMetsätalous 2019
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään laaja-alaisesti erilaisiin metsien käyttömuotoihin ja erilaisten käyttötavoitteiden yhdistämiseen sekä metsien käytön monitavoitteiseen suunnitteluun
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi
Sisältö (OJ)
Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.
Lisätiedot (OJ)
Jompikumpi opintojaksoista puunhankinnan suunnittelu ja logistiikka tai metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen on suoritettava osana metsätalouden erityisosaaminen -opintokokonaisuutta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti.
Aika ja paikka
6.9.-8.12.2022 TAMKin pääkampus, Kuntokatu 3. Opettajina Petri Keto-Tokoi (vastuuopettaja) ja Eeva Sundström. Loppuseminaari 7. ja 8.12.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiä ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, retkeilyt ja harjoitukset, monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen, etätehtävät, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen
Oppimateriaalit
Kangas, J & Kokko, A. 2001. Metsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.
Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf
Metsänhoidon suositukset -etätehtävään:
Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/metsanhoidon-suositukset/
Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2014. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2016/08/Metsanhoidon_suositukset_riistametsanhoitoon_Tapio_2014.pdf
Miettinen, J., Rantala, M. & Svensberg, M. Riistametsänhoidon opas. Suomen Riistakeskus ja Metsäkeskus. SEKÄ Suomen Riistakeskus. Riistametsänhoidon maasto-ohjeet. https://riista.fi/riistatalous/riistakannat/hoitosuunnitelmien-toimeenpano/riistametsanhoito/
Suomen Riistakeskus.2014. kohti riistarikkaita reunoja. vaihettumisvyöhykkeiden hoito. https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/vaihettumisvyohykkeiden_hoito_maastul.pdf
Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2012. Hyvän metsänhoidon suositukset - Vesiensuojelu. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2015/06/Vesiensuojeluopas-nettiin1.pdf
Keto-Tokoi, P., Saaristo, L. & Valkeapää, A. 2016. WWF:n metsänhoito-opas. Metsänhoitoa sinun ja luonnon ehdoilla. WWF Suomi. https://wwf.fi/mediabank/8468.pdf
Monimetsähankkeen tarkistuslista ja neuvontatyökalut: https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu
Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Retkeilyt 56 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 20 h, Paikkatietolähiopetus (Eeva) 12 h, itsenäinen työskentely 60 h, loppuseminaari 8 h
Sisällön jaksotus
6.9.-10.10.2021, Monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun perusteet. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin liittyvän etätehtävän tekeminen, palautus 10.10. mennessä. Tehtävänvänanto kirjallisuuskatsauksen tekemisestä itse valitusta metsän eri käyttömuotoihin ja niiden yhteensovittamiseen liittyvästä aiheesta (PK-T).
viikot 41-43 Monitavoitteisen metsäsuunnittelun tekeminen ja siihen liittyvä opetus (ES) Monitavoitteisen metsäsuunnittelun maastotyöt ja suunnitelman koostaminen
31.10..-8.12. Monitavoitteinen metsänhoito ja metsäsuunnittelu yhteensovittamisen keinonina jatkuu. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Kirjallisuuskatsauksen tekemistä. Loppuseminaarit 7. ja 8.12.2022 jossa opiskelijat esittelevät kirjallisuuskatsaustensa päätulokset ja keskustellaan niistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole. Maastoretkeilyissä läsnäolovelvollisuus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennot ja retkeilyt. Metsähallitus. Tampeereen kaupunki.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri), mukaanlukien monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä. Etätehtävän palautus viimeistään 10.10.2022.
Kirjallisuuskatsaus 3 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittellään loppuseminaareissa 7.12. ja 8.12.2022 Jokainen myös lukee kaksi toisen tekemää kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä niistä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys.
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään XXXX
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään XXXX
• Monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen 4 op (Eeva)
• Loppuseminaari 7.12. ja 8.12.2022 (kaikille pakollinen)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä. Opiskelija ei osallistu riittävästi maasto-opetukseen. Monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä, kirjallisuuskatsaus tai monitavoitteinen metsäsuunnitelma on jäänyt tekemättä/palauttamatta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoriutumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty hyvin suppeasti suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon. Aihetta tarkastellaan liian suppeasti ja kapea-alaisesti, ja katsaus muodostaa vain tyydyttävän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin on perehdytty puutteellisesti ja niiden vaikutuksia on arvioitu puutteellisesti.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää joitain eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja lähtötietona olevan metsävaratiedon lisäksi. Metsäsuunnitelman toimenpiteet palvelevat suunnitelmassa asetettua tavoitetta mutta niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kevyesti tai ei ollenkaan. Metsien yleinen kehittyminen kohti asetettua tavoitetta jää hyvin puutteelliseksi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty hyvin suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon. Tiedon lähteiden valinnassa ja priorisoinnnissa sekä tulosten esittelyssä on kuitenkin jonkin verran puutteita. Aihetta tarkastellaan kuitenkin riittävän laaja-alaisesti, ja katsaus muodostaa hyvän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Opiskelija osaa arvioida monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Aineistojen käytön hyöty on vaillinaisesti perusteltu. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on tarkasteltu. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on kuvattu kohtalaisen hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty kiitettävästi ja järkevästi suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon priorisoiden tärkempiä tiedon lähteitä. Aihetta tarkastellaan riittävän laaja-alaisesti, ja katsaus muodostaa kiitettävän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ja syvällisesti monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma on laadittu monipuolisesti ja perustellen eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kattavasti ja perustellusti. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on osattu kuvata selkeästi perustellen.