Electrical Engineering (5 cr)
Code: 5K00DK43-3010
General information
- Enrolment period
- 01.05.2022 - 28.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.08.2022 - 23.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
- Teachers
- Joni Nieminen
- Antti Perttula
- Mikko Korpela
- Klaus Virtanen
- Person in charge
- Mikko Korpela
- Course
- 5K00DK43
Objectives (course unit)
The student knows:
- Basics of DC technology
- Basics of electroelectric technology
- make laboratory connections
- perform and interpret different measurements of electrical engineering (voltage, current, pseudo power, high power, reactive power, power factor)
- Calculate theoretical electrical engineering bills with effective values, complex numbers, and pointer counting
The student masters the basics of electrical work safety and knows how to choose some electrical appliances for the most common applications.
Content (course unit)
Basic concepts of electrical engineering, electrical circuits, electrical sources, electrostatics and capacitor operation. DC Circuits, Alternating Circuits, Magnetism and Three-Phase Alternating Circuits. Possibilities of using electricity in mechanical engineering. Electrical Safety and Basics of Electrical Measurement Technology.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is familiar with the concepts of alternating current technology and three-phase technology. The student knows the basic components and their behavior in alternating circuits. The student is able to use impedance and power coin. The student performs practical tasks with the support of the group. The student is present in the minimum number of hours agreed.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is able to use basic measuring instruments smoothly. He / she knows the basics of circuit calculation technology and understands the behavior and tasks of basic electrical components in alternating circuits. They are able to apply pointer counting in simple component serial connections and are familiar with the three-phase power components. He performs the assigned tasks independently. He is an active member of the group when working.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student also performs the most demanding computing tasks. He understands the principle of pointer counting and is able to smoothly apply pointer counting on component serial connections. He knows the power components of the three-phase technique, understands their meaning and the purpose of compensating for reactive power. He uses the basic measuring instruments smoothly and is able to make choices between equipment techniques. He inspires and helps other members of the group.
Location and time
Opetusympäristöt
- Lähiopetus, luokka ja laboratoriossa
- Verkkoympäristöt
Exam schedules
Teoriaosio:
- Tentti 14.12
Labraosuus:
- Tentti 14.12
Uusinta- ja korotustenttitentit:
- Ilmoitetaan erikseen
Verkkoaineisto:
- 4 osatenttiä syksyn aikana
- Ajankohdat tarkennetaan aloitustunneilla.
- Alustavat ajankohdat: vk. 38, 42, 47 & 51
Assessment methods and criteria
Arviointi
- 1/3 teoriakoe (Kirjallinen koe)
- 1/3 labrakoe (kirjallinen koe)
- 1/3 ClassAct (verkkoympäristökokeet)
Arvionnin ehto:
- Kaikista kokeista arvosana vähintään 1
- Kaikki pakolliset harjoitustyöt palautettu hyväksytysti
- Verkkoympäristön tehtävät suoritettu hyväksytysti
- Kaikki labrat suoritettu
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetusmenetelmät
- Teorialuentoja (Lähiopetus)
- Käytännön harjoituksia ja laboratorio työskentely ryhmissä
- Itsenäinen opiskelu
Learning materials
Kurssimateriaali
Sähkökoneet ja tehoelektroniikan perusteet, WSOY
Sähkötekniikka, J Ahoranta, WSOY
Piirianalyysi 2, Tarkka, Määttänen, Hietalahti, EDITA
Student workload
Toteutuksen laajuus: 5 op (135 h)
Keskimääräinen työmääräarvio:
- Teoria ja luennot noin 18 h
- Laboratoriotyöskentely noin 9 h
- Harjoitukset + labraesitehtävät ja -raportit noin 60 h
- Itseopiskelumateriaali noin 45 h
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja:
Pakolliset osuudet:
- Labraosuus
Hyväksiluku TAMK:n tutkintosäännön mukaan
Further information
Educational methods: teach-in, demonstrations, series of lectures, study conversation, self study/distance learning, exercises, assignments, practical work, coursework, exam, collective learning, net learning, field-work (incl. study trips), laboratory work/workshop, net learning, research project, group exam and seminar.
Literature:
Jaakko Ahoranta: Sähkötekniikan ja elektroniikan perusteet
Lauri Aura, Antti J. Tonteri: Teoreettinen sähkötekniikka ja sähkökoneiden perusteet
Timo Lehmusvuori, Nori El Mahboul: Teoreettinen sähkötekniikka
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osaa sähkötekniikan peruskäsitteitä. Opiskelija ei suoriudu yksinkertaisten virtapiirien teoreettisesta tarkastelusta. Opiskelija ei tunne sähköisiä toimilaitteita eikä osaa niiden perusmitoitusta. Opiskelija ei suoriudu käytännön tehtävistä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee vaihtosähkötekniikan ja kolmivaihetekniikan käsitteet. Opiskelija tuntee peruskomponentit ja niiden käyttäytymisen tasa- ja vaihtosähköpiireissä. Opiskelija osaa käyttää impedanssi- ja tehokolmiota. Opiskelija suoriutuu käytännön tehtävistä ryhmän tukemana. Opiskelija on läsnä tunneilla sovitun vähimmäismäärän.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa käyttää sujuvasti perusmittalaitteita. Hän tuntee piirilaskentatekniikan perusteet ja ymmärtää sähkötekniikan peruskomponenttien käyttäytymisen ja tehtävät vaihtosähköpiireissä. Hän osaa soveltaa osoitinlaskentaa yksinkertaisissa tehtävissä ja tuntee kolmivaihetekniikan tehokomponentit. Opiskelija osaa sähköisten toimilaitteiden perusmitoituksen. Hän suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti. Hän on aktiivinen jäsen ryhmässä työskenneltäessä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija suoriutuu myös vaativimmista piirilaskentatehtävistä. Hän ymmärtää osoitinlaskennan periaatteen ja osaa sujuvasti soveltaa osoitinlaskentaa. Hän tietää kolmivaihetekniikan tehokomponentit, ymmärtää niiden merkityksen sekä loistehon kompensoinnin tarkoituksen. Opiskelija osaa mitoittaa sähköisiä toimilaitteita. Hän käyttää sujuvasti perusmittalaitteita ja osaa tehdä valintoja laitetekniikoiden välillä. Hän innostaa ja auttaa muita ryhmän jäseniä.