Siirry suoraan sisältöön

Svenska inom det sociala området, muntlig (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL20-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Salmi

Vastuuhenkilö

Maija Salmi

Ryhmät

  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä käyttämällä sosiaalialan keskeisiä termejä ja fraaseja
- ymmärtää ja osaa hyödyntää oman alansa ammatillisia artikkeleita ruotsinkielisissä julkaisuissa
- osaa keskustella asiakkaan kanssa hänen tilanteeseensa liittyvistä keskeisistä asioista
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- pystyy ylläpitämään, kehittämään ja arvioimaan omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan osana omaa ammattiosaamistaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen taidon

Sisältö (OJ)

- Keskeinen sosiaalialan terminologia
- Autenttiset oman ammattialan tekstit
- Sosiaalialalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- Sosionomien työtehtävät ja asiakasryhmät
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen

Esitietovaatimukset (OJ)

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.
- Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.

Aika ja paikka

11.1 - 21.2.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti 21.2.2011 suullinen erityisen aikatulun mukaan. Uusinta myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva näyttö sekä suullinen tentti. Läsnäolo 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, suulliset harjoitukset, suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Kirja XX sekä opettajan oma materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Svenska inom det sociala området, muntlig 2 op ja Svenska inom det sociala området, skriftlig 1 op). Lähiopetus 21 h (+ suullinen ja kirjallinen tentti) ja opiskelijan itsenäinen työskentely 80 h (sis. virtuaaliosuuden).

Sisällön jaksotus

Opetusta 1.. periodi lukuvuonna 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.
- Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.