Svenska inom det sociala området, skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL22-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Salmi
Vastuuhenkilö
Maija Salmi
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä käyttämällä sosiaalialan keskeisiä termejä ja fraaseja
- ymmärtää ja osaa hyödyntää oman alansa ammatillisia artikkeleita ruotsinkielisissä julkaisuissa
- osaa kirjata ylös asiakkaan tilanteeseen liittyvät keskeiset asiat
- pystyy ylläpitämään, kehittämään ja arvioimaan omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan osana omaa ammattiosaamistaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
- Keskeinen sosiaalialan terminologia
- Autenttiset oman ammattialan tekstit
- Sosiaalialalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- Sosionomien työtehtävät ja asiakasryhmät
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen
Esitietovaatimukset (OJ)
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.
- Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
Aika ja paikka
11.1 - 21.2 .2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 21.2.2022 suullinen erillisen aikataulun mukaan .Uusinnat myöhemmin ilmoitettuna uusintatenttipäivänä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö, vaadittavat harjoitukset sekä kirjallinen tentti. Läsnäolo 80 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti.
Oppimateriaalit
Opettajan oma materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Svenska inom det sociala området, muntlig 2 op ja Svenska inom det sociala området, skriftlig 1 op). Lähiopetus 21 h (+ suullinen ja kirjallinen tentti) ja opiskelijan itsenäinen työskentely 80 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta on 1.periodilla vuonna 2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.
- Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.