Leikkauspotilaan hoitotyön harjoittelu (9 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK30-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.12.2021 - 07.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.02.2022 - 10.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 9 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- Osaa varata potilaan hoidossa tarvittavat välineet ja laitteet sekä osaa tarkistaa niiden toiminnan ja käyttöturvallisuuden
- Osaa ottaa vastaan potilaan leikkausosastolle
- Osaa laittaa potilaan leikkausasentoon
- Osaa potilaan ihon ja limakalvojen desinfioinnissa käytettävät menetelmät
- Osaa toimia sekä instrumentoivana että valvovana sairaanhoitajana leikkauksen aloituksessa, itse toimenpiteen aikana ja sen lopetuksessa
- Osaa toimia leikkauksen aikana assistenttina
- Osaa huolehtia potilaasta otettavista erilaisita näytteistä
- Osaa toteuttaa aseptisen toiminnan periaatteita potilaan intraoperatiivisessa hoitovaiheessa
- Osaa käyttää erilaisia sterilointi- ja desinfektiomenetelmiä
- Osaa ylläpitää hoidon jatkuvuutta sekä suullisesti että manuaalisia ja sähköisiä dokumentteja apuna käyttäen
- Osaa työskennellä osan leikkaustiimiä oman vastuunsa tunnistaen
- Osaa työskennellä potilaan terveyttä edistäen
- Osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä ohjatun harjoittelun aikana ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen
Sisältö (Opintojakso)
- kliininen harjoittelu leikkauspotilaan hoitotyössä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Osallistuminen leikkauspotilaan hoitotyö 4 op opintojaksoon.
Aika ja paikka
Opintojakso voi sijoittua viikoille 9-14 tai 15-20 ns. "toinen aalto". Ensimmäinen harjoittelujakso on kohdennettu ensisijaisesti valmistuville opiskelijoille, toinen ajanjakso opintojaan vielä jatkaville opiskelijoille.
Harjoittelun viikkotuntimäärä on 38,15 h. Harjoittelun ajaksi sijoittuvat juhlapyhät vähentävät harjoittelun 7,5 tuntia per päivä. Sairauslomista ilmoitetaan harjoittelupaikkaan ja ohjaavalle opettajalle. Pääsääntöisesti sairauspäivät korvataan. Harjoitteluun liittyvä seminaaripäivä merkataan työvuorotaulukkoon "Reflektio TAMK 8h", joka lasketaan harjoittelun tuntimäärään.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksoon ei liity kirjallista koetta.
Mikäli opiskelijan kehittyminen ei vastaa oppimistavoitteiden mukaista osaamisen kehittymistä, se todetaan arviointikeskustelujen aikana. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamisen kehittymistä tarvittavalle tasolle kahden lisäviikon aikana, jonka ajankohta sovitaan ohjaavan opettajan ja harjoittelupaikan välillä. Tällöin opiskelija pitää päivittäin oppimispäiväkirjaa oman osaamisena kehittymisestä, jota ohjaava opettaja ja ohjaaja seuraavat.
Lisäviikkojen aikana tapahtuvista tapaamisista sovitaan yhdessä opiskelijan, opettajan ja ohjaajan kanssa. Mikäli opintojaksolla ei saavuteta siinä edellytettävää osaamista, opintojakso suoritetaan kokonaisuudessan muuna yhdessä sovittavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Leikkaushoitotyön harjoittelussa on instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan ammattitaitoon liittyvä sairaanhoitajan osaaminen opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnin lähtökohta.
Opiskelijan itsearviointitaitojen kehittyminen harjoittelun aikana on oleellista: opiskelija tuottaa sekä kirjallista että suullista arviointia osaamisensa kehittymisestä.
Oman oppimisen reflektio ja opintojaksoon liittyvä seminaari on osa hyväksyttyä suoritusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijan aktiivinen työskentely harjoittelun aikana nimetyn ohjaajan ja varaohjaajan ohjauksessa ja valvonnassa kuuden viikon ajan opintojaksoon liittyvien oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija on aktiivinen toimija tavoitteiden soveltamisessa omaan harjoittelupaikkaan. Tästä syystä keskustelu ohjaajan kanssa tavoitteiden merkityksestä harjoittelupaikassa on opiskelijan tehtävä ensimmäisten päivien aikana. Keskustelusta ja ohjaajien yhteystiedoista lähetetään tieto ohjaavalle opettajalle sähköpostiin ensimmäisen harjoitteluviikon puoleen väliin mennessä.
Ohjaavan opettajan kanssa käytävät osaamisen kehittymiseen liittyvät väliarviointi- ja loppuarviointikeskustelut järjestetään ohjaavan opettajan suunnitteleman aikataulun ja tavan mukaan (puhelinkeskustelu, Teamsin välityksellä käytävä keskustelu, tapaaminen TAMKin tiloissa tai tapaaminen harjoittelupaikassa). Mikäli opiskelijan harjoittelu sijoituu poikkeuksellisiin ajankohtiin, opiskelijan kanssa käytävien arviointikeskustelujen ajankohta ja käytettävät yhteistyömenetelmät sovitaan harjoittelun orientaatiossa.
Harjoittelun päätteeksi sijoittuva reflektio- ja seminaaripäivä lasketaan työvuorotaulukkoon kahdeksan tunnin työpäiväksi. Mikäli opiskelija on eriaikaisessa harjoittelussa, seminaaritehtävä palautetaan Leikkaushoitotyön oppimisalustalle ryhmän jäsenten luettavaksi.
Viikoille 9-14 sijoittuvan harjoittelun seminaaripäivä on 8.4.2021 ja viikoille 15-20 sijoittuvan harjoittelun seminaaripäivä on 20.5.2021. Kummatkin päivtä ovat harjoittelun viimeinen päivä.
Opiskelijan valmistuminen harjoittelun jälkeen lukukauden lopetusta aiemmassa aikataulussa on mahdollista, mikäli Tutkintosäännön ohjeet tutkintotodistuksen hausta toteutuvat.
Oppimateriaalit
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan aktiivista työskentelyä ja osaamisen kehittämistä kuuden viikon aikana yhteensä 228 tuntia. Sitä vähentää orientaatioon käytettävä tuntimäärä ennen harjoittelun aloitusta ja mahdolliset juhlapyhät.
Sisällön jaksotus
Harjoittelu pyritään toteuttamaan kuuden viikon jaksona, mikäli harjoittelupaikassa ei ole sulkuja tai muita toimintaan vaikuttavia tekijöitä.
Korona-aikana on hyväksyttävää, että harjoittelu voi tapahtua kahdessa eri leikkausyksikössä opiskelijan osaamisen varmistamiseksi. Mikäli opiskelija haluaa ahotoida harjoittelun muussa oppimisympäristössä kuin leikkaussalissa, opiskelijan hopsin vaihtoehtoiset ammattiopinnot kirjataan hoitotyön syventäviksi ammattiopinnoiksi, ei perioperatiivisen hoitotyön vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoiksi. Muun harjoittelun opintopisteet kirjataan kliinisen hoitotyön harjoitteluksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella suoritustavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson yhden viikon työskentelyaika on 38.15 tuntia. Opintojaksoon liittyvä orientaatio tai mahdolliset tapaamiset sekä opintojaksoon liittyvä reflektio- ja seminaaripäivä sisältyvät harjoitteluun.
Pyhäpäivien osuessa harjoittelun ajaksi ne merkitään vapaapäiviksi tuntimäärällä 7.30 tuntia.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli opiskelijan leikkaushoitotyössä vaadittava osaaminen ei kehity harjoittelujakson aikana, opiskelija suorittaa kaksi lisäviikkoa (=2 vi) harjoittelua erikseen sovittavana ajankohtana. Osaamisen kehittymistä arvioidaan opiskelijan ja ohjaajan välisessä sekä väli- että loppuarvioinnissa. Kummastakin tilanteesta ohjaava opettaja saa s-postiinsa kirjallisen selvityksen.
Harjoittelun hylättyn suorituksen kriteerit määritellään harjoittelun orientaatiotunnilla. Harjoittelua ohjaava opettaja lähettää harjoittelun ohjaajalle ja varaohjaajalle tiedoksi hylätyn suorituksen kriteerit s-postitse.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Yleinen hoitotyön toiminta:
- Opiskelijan ammatillisessa toiminnassa ja tavassa olla potilaan/asiakkaan kanssa on puutteita
- Opiskelijan vastuullisuudessa ja toimintojen loppuun saattamisessa on puutteita
- Potilaan näkökulma hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa jää huomioimatta kokonaisvaltainen ote
- Opiskelija puhuttelee ja kohtelee potilasta/asiakasta epäkunnioittavasti huomioimatta potilaan toiveita
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus ei mahdollista potilaan kuulemista
- Opiskelija tunnistaa huonosti eri kulttuureista olevien potilaiden ja heidän ympäristönsä tarpeita
- Opiskelijan toiminta vaarantaa potilaan turvallisuuden
- Opiskelijan tapa toimia yhteistyössä muiden kanssa perustuu omiin tarpeisiin
- Opiskelija ei arvosta muiden työpanosta potilaan hoidossa
- Opiskelija ei hyödynnä toiminnassaan tiimin jäseniltä saamaansa palautetta
- Opiskelija on puutteita salassapitovelvollisuudessa
- Opiskelija vaarantaa hoidon jatkuvuuden turvaamisen
- Opiskelijan itsensä arviointitaidot ovat puutteelliset, eikä opiskelija kykene jakamaan tietoa ryhmässä
- Opiskelijan palautteen vastaanottotaito ja palautteen toiminnassa hyödyntäminen on puutteellista
- Opiskelijan työvuorosuunnittelussa ja toteuttamisessa on puutteita
- Opiskelijan tavoitteellinen toiminta itsensä kehittämiseksi on puutteellista
- Opiskelija laiminlyö kustannusnäkökulman omassa työskentelyssään vaarantaen potilasturvallisuuden
- Opiskelija ei noudata terveydenhuollon lainsäädännön henkeä
- Opiskelija ei tiedosta eri työntekijäryhmien ja lähiesimiehen tehtäviä
- Opiskelija toiminta potilaan hoidossa on mekaanista ja perustuu mallioppimiseen
- Opiskelijan oman ammattitaidon reflektiivinen arviointi on puutteellista
- Opiskelija ei hyödynnä näyttöön perustuvaa tai hyviin hoitokäytäntöihin perustuvaa tietoa toiminnassaan
Leikkaushoitotyöhön liittyvä toiminta:
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan tulevaa toimenpidettä eikä valmistautumaan siihen
- Opiskelijan yhteistyö leikkaustiimin kanssa on puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden
- Opiskelijan kyky toteuttaa turvallinen leikkausasento on puutteellinen
- Opiskelijan kyky toimia toimenpiteen aikana instrumentoivana tai assistenttina on puutteellista ohjauksesta huolimatta
- Opiskelija noudattaa puutteellista aseptiikkaa toimiessaan valvovana ja instrumentoivana sairaanhoitajana
- Opiskelijan tapa soveltaa aseptiikkaa vaarantaa hänen oman turvallisuutensa
- Opiskelija käsittelee huolimattomasti hoidossa tarvittavia välineitä ja laitteita potilasturvallisuuden vaarantaen
- Opiskelija käsittelee virheellisesti leikkauksessa otettuja näytteitä
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus potilaan kanssa ei tue potilaan hyvinvointia
- Opiskelijalla on puutteita leikkaushoitotyön kirjaamisessa
- Opiskelijan kyky turvata hoidon jatkuvuus suullisesti on puutteellista
- Opiskelijan vastuullinen toiminta potilassiirtojen aikana on puutteellista
- Opiskelijan tieto ja ymmärrys eri sterilointi- ja desinfektiomenetelmistä on puutteellinen