Hoitotyön johtaminen (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EW06-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2022 - 03.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 27.11.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Ryhmät
-
20SHHUP1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHHUP!
-
20SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHLAS1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien täydentäminen, arvosanan korottaminen korotustenttinä Examissa viikot 39-40.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1., 2., ja 3. tehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty. 4. tehtävän arviointi on numeraalinen, josta muodostuu kurssin arviointi. 4. tehtävä tehdään tiimeissä kirjallisena esseenä. Kurssialustalla tarkempia arviointikriteerejä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatiotapaaminen toteutuu 31.8.2022 lähiopetuksessa TAMKissa. Orientaatiossa läsnäolovelvoite. Orientaatiossa vahvistetaan tiimit tiimitehtäviin.
Kurssi toteutetaan muuten kokonaisuudessaan verkkokurssina ja kurssin keskustelut käydään tuni.moodle alustalla.
Kurssilla 4 tehtävää, joista 2 on yksilötehtäviä: 1 ) Orientaatiotehtävä kurssin alussa 2) työyhteisötaidot / työhyvinvointi
4 hengen tiimeissä tehdään kaksi tehtävää: 3) ja 4) Tehtävien aikataulut tarkentuvat orientaatiossa
Kurssialusta tulee aktiiviseksi ja näkyväksi kurssille ilmoittautuneille ja hyväksytyille opiskelijoille 24.8.2022, jolloin kurssille hyväksytyt näkevät orientaatiotehtävän.
Oppimateriaalit
Järvinen P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
Järvinen P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
Harmoinen M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
Laaksonen H. ja Ollila S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. tehtävä palautus 21.8.2022
2. tehtävä palautus 4.9.2022
3. tehtävä palautus 25.9.2022
4. tehtävä palautus 25.9.2022
Huom. mikäli olet valmistumassa aiemmin, ota yhteyttä opettajaan spostilla, että tehtävien aikataulut voidaan rakentaa sen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei palauta tehtäviä
- tekee tehtävät hyvin puutteellisesti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään