Siirry suoraan sisältöön

Working English for Engineers (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00EK81-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mirja Kolehmainen

Vastuuhenkilö

Mirja Kolehmainen

Ryhmät

  • 20I111
    Konetekniikka, tuotekehitys
  • 20I180
    Konetekniikka, lentokonetekniikka

Tavoitteet (OJ)

Students
- know how to act in working life communication situations (e.g. telephone and e-mail communication)
- know the basic business terminology and can give a presentation of a chosen company
- know the most important vocabulary of their field of study

Sisältö (OJ)

• working life communication situations
• business life English
• terminology of the students’ own field of study
• grammar as required

Esitietovaatimukset (OJ)

Suoritettu englannin peruskieliopinnot (English for Engineers) tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot (OJ)

Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty näyttökoe tai vastaavan opintojakson suoritus toisessa ammattikorkeakoulussa.

Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, myös alansa yrityksiin liittyen
• reagoi keskustelukumppanin sanomisiin useimmiten ymmärrettävästi
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa pääpiirteittäin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää saatavilla olevia apuvälineitä esim. nettisanakirjat

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• keskustelee sekä yleisistä että alaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• keskustelee sujuvasti sekä yleisistä että ammattialaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset sanat ja sanonnat
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Aika ja paikka

.
Zoom ja/tai TAMK, Pääkampus
.
Oppitunnit pidetään kohderyhmän lukujärjestyksen mukaisesti kaksoistunteina, jotka alkavat varttia yli ensimmäisen kellonajan.
.
Seuraa TAMKin tiedotteita koronatilanteen mahdollisesta vaikutuksesta lähiopetukseen ja tarkista paikka lukujärjestyksestä ennen tunteja.
.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

.
Kirjallinen tentti: ___.11.2022 (vko 46) TAMKin tiloissa koronatilanteesta riippuen.
.
1. kirjallinen uusinta: hylätty arvosana/hyväksytyn arvosanan korotus ____.1.2023
.
Uusintaan/korotukseen ilmoittautuminen opintojakson lopussa lähetettävän sähköpostiviestin mukaisesti.
.
2. kirjallinen uusinta: vain 1. uusinnassa hylätty arvosana ____._____.2023
.
Huom! Arvosanan korotusmahdollisuus on vain 1. uusintatentissä.
.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

.
Arvosanat ja pisterajat
.
5 37-40 pist.
4 33-36
3 26-32
2 20-25
1 12-19
0 alle 12
.
Maksimipistemäärä 40 pist. muodostuu seur.:
.
* Kirjallinen tentti, max 30 pistettä
* Ennen kirjallista koetta suoritetut, Moodlessa nimetyt harjoitukset: aktiviteettipisteet max 10 pist. (minimi 6 pist.)
* Opintojaksopalaute TAMKin järjestelmän kautta
.
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus ja aktiivinen osallistuminen oppituntien aikana. Jos poissaoloja kertyy yli 4 pidetyistä oppitunneista (á 45 min) ennen kirjallista koetta, kurssiarvosana voi laskea. Näihin 4 h:n poissaoloihin sisältyvät myös lyhytaikaiset sairaudet, pois lukien koronavirukseen liittyvät poissaolot. Huomioi, että flunssaoireisena tai muutoin koronavirukselle mahdollisesti altistuneena tai sairastuneena et voi osallistua luokkatiloissa tapahtuviin tapaamisiin.
.
Poissaolevan opiskelija velvollisuus: Mikäli olet poissa tunneilta, selvitä toteutuksen muilta opiskelijoilta, mitä tunneilla tehtiin ja mitä tuli tehtäväksi.
.
Poissaoloja ei voi korvata ylimääräisillä tehtävillä tms. Poissaolojen vuoksi on mahdollista, että opiskelijalla ei ole oikeutta osallistua arvosteltavaan kokeeseen eikä saada arvosanaa opintojaksosta.
.
Poissaoloja tai niiden syytä ei tarvitse erikseen ilmoittaa muulloin kuin silloin, kun olet poissa kokeesta. Kirjallisesta kokeesta poissaolijalla tulee olla pätevä syy, lähinnä sairaus ja siitä todistus. Kokeesta poissa oltuasi ota pikimmiten yhteyttä opettajaan sähköpostitse.
.
Pakollisia osasuorituksia ovat aktiivinen läsnäolo, kirjallinen koe ja aktiviteettipisteistä tulee suorittaa oppitunneilla väh. 6 (max 10) pistettä ennen kirjallista koetta.
.
Huomio, että aktiviteettipisteiden määrä (max 10 pistettä) vaikuttaa omalta osaltaan myös arvosanaan. Kaikki aktiviteettipisteet (ts. eräiden Moodlessa nimettyjen harjoitusten suorittamisesta opiskelijan saamat pisteet) kirjataan opiskelijan kokonaispistemäärään, jonka mukaan arvosana annetaan. Aktiviteettipistemäärää ei voi korottaa tuntien päätyttyä kirjallisen kokeen jälkeen. Ks. edeltä kokonaispistemäärän muodostumisesta ja arvosanojen pisterajoista.
.
Huom! Mikäli koronatilanne estää TAMKin pääkampuksella luokkatilassa järjestettävän kirjallisen kokeen pitämisen, kirjallisen kokeen sijaan pidetään arvosteltava suullinen yritysesitys Zoomissa. Tällöin yritysesitys painottuu opintojakson arvioinnissa ja on ratkaiseva tekijä arvosanaa annettaessa. Aktiviteettipisteitä tulee olla suoritettuna em. mukaisesti myös tässä tilanteessa. Huom! Koemuoto (kirjallinen/suullinen) ei ole opiskelijan itsensä valittavissa.
.
Vuorovaikutustaidot ja aktiivisuus tunneilla voivat vaikuttaa positiivisesti opintojakson arvosanaan.
.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

.
Lukujärjestyksen mukaan lähi- ja/tai etäopetus, esitelmä(t), opetuskeskustelu, yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset, esiintymisharjoitukset, vertaisoppiminen, kirjallinen koe TAMKin pääkampuksella (koronatilanteesta riippuen), itsenäinen ja ohjattu verkko-opiskelu.
.

Oppimateriaalit

.
Perusoppimateriaalina
*******************************************************************
PROTOCALL TOOLKIT, Tillander-Sallila, Tammertekniikka
*******************************************************************
.
Tampereen ammattikorkeakoulu on hankkinut käyttöönsä
Promentor Web –kielikursseja.
Mm. Protocall Toolkit löytyy osoitteesta:
.
http://www.promentor.net/pmweb/login.html
.

Kirjautuessasi em. osoitteessa, jätä kohdat käyttäjätunnus- ja salasana tyhjiksi.
Valitse:
Promentor Web -kirjautuminen korkeakouluille, vetovalikosta Tampereen korkeakoulut/Tampere Universities
.
Huom!
.
Painetussa Toolkit-kirjassa olevat tehtävät poikkeavat Promentorin www-sivuilla olevista tehtävistä. Huomioi, että tunneilla ja kotitehtäviä varten tarvitset kirjan paperiversiossa olevia tehtäviä, jotka tarvittavilta osin ovat Moodlessa.
.
Oppikirjasta käsitellään vain opintojaksolle soveltuvia osioita. Huomioi, että eri vuosien painoksissa on eri sivunumeroita, samoin muutamia eri tehtäviä. Tekstit ovat Toolkitin online-versioissa ja opintojaksolla tarvittavat tehtävät Moodlessa, joten painettua kirjaa et välttämättä tarvitse.
.
PROTOCALL TOOLKIT
.
Unit 4 Engineers Meet
Dialogi + harj.
Organization Terminology + harj.
Describing Charts + harj.
Phrases
.
Unit 5 Stating the Problem
Dialogi + harj.
Verbs Used in Installation Manuals
.
Unit 6 At the hotel
Dialogi + harj.
When Something is Wrong
Reporting Faults + harj.
.
Unit 7 Looking for the Problem
Dialogi + harj.
Product Description:
Technical Info + harj.
Product Description:
Marketing Info + harj.
.
Colours
Measures
Abbreviations
.
Edellisten lisäksi oppimateriaalia ovat oppitunneilla esillä olleet muut asiat ja mahdollinen lisämateriaali sekä Moodlessa julkaistavat tekstit, tehtävät, sanat ja opiskelijan itsenäinen tiedonhaku (esim. yrityksistä, tuotteista, laitteista jne.).
.
Huomioi, että Moodlessa annettujen tehtävien palautus- tai esitysajankohdat näkyvät ko. Moodle-osiosta tehtävän otsikkoriviltä (DL = deadline). Opiskelijan tulee kirjautua tälle Moodle-kurssille erillisellä Moodle-avaimella. Moodlen kirjautumisavain tiedotetaan kurssille hyväksytyille opiskelijoille opintojakson alussa.
.
Kaikki kurssimateriaali tulee opiskeltavaksi tenttiin, suuri osa itsenäisesti.
.
Itsenäistä englannin ja muiden kielten opiskelua varten on tarjolla Promentorin kieliohjelmia, jotka löytyvät samasta osoitteesta kuin Toolkitin online-versio:
.
http://www.promentor.net/pmweb/login.html
.
Kirjautuessasi em. osoitteessa, jätä kohdat käyttäjätunnus- ja salasana tyhjiksi.
Valitse:
Promentor Web -kirjautuminen korkeakouluille, vetovalikosta Tampereen korkeakoulut/Tampere Universities
.
Promentorin kieliohjelmista Active Expert/Intermediate/Start sisältävät kielioppia ja kieliopin harjoituksia. Kertaa itsenäisesti esim. verbien aikamuotoja ja artikkelien (a, an, the) käyttöä.
.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

.
Lähiopetus pääsääntöisesti kaksoistunti/vko (sis. kokeen, harjoitusesitykset yms.) ja itsenäinen työskentely: tehtävät, harjoitusten valmistelun ja tenttiin valmistautuminen 3 x 27h (3 op).
.

Sisällön jaksotus

.
Jaksotus ja ajankäyttö vaihtelevat ryhmän koon ja taitotason mukaan.
.
Oppitunnit alkavat lukujärjestyksen mukaan varttia yli mainitun kellonajan, ellei lukujärjestykseen ole muuta alkamisaikaa merkitty tai muutoin ilmoitettu.
.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

.
Working English for Engineers –opintojaksosta järjestetään näyttökoe (kirjallinen ja suullinen osuus). Näyttökoe on tarkoitettu ainoastaan niille opiskelijoille, joille opintojakso on pakollinen.
.
Lisätietoja antaa näyttökokeen järjestäjä:
lehtori Petri Tuohimäki petri.tuohimaki@tuni.fi

---
.
Working English for Engineers -opintojakson suorittaminen näyttökokeella (25.9.2022 asti)


Huom! Näyttökoe ei koske valinnaista englannin opintojaksoa. Näyttökokeeseen voi osallistua vain kerran. Sen kumpaakaan osiota ei voi uusia.

Näyttökokeen kirjallinen osuus
Kirjallinen osuus suoritetaan tenttiterraariossa. Tentti on auki kesäkuun puoliväliin asti.

Kirjallisessa osuudessa on:
1. Käännöslauseita, jolla testataan yritysterminologian hallintaa - esim. Kerromme teille kohta TKI-toimintamme taloudellisista vaikutuksista tytäryhtiömme toiminta-alueella.
2. Tekstin tuottamista, jossa testataan liikeviestinnän, oman alan terminologian ja kielen rakenteiden hallintaa.
Molemmat osiot on suoritettava hyväksytysti.

Näyttökokeen suullinen osuus
Suoritetaan seminaarissa kirjallisen osuuden jälkeen. Suulliseen osuuteen kutsutaan ne opiskelijat, jotka ovat läpäisseet kirjallisen kokeen. Valmistettava noin 15 minuuttia (aikaa ei saa ylittää) kestävä esittely englannin kielellä jostakin omaan koulutusalaan liittyvästä yrityksestä. Esittelyyn tulee muun informaation lisäksi sisältyä kaavion tai diagrammin esittely. Yritysesittelyn tulee olla sellainen, että voisit pitää sen yrityksen edustajana aidolle yleisölle. Yleisön jäsenenä sinun tulee osoittaa kiinnostusta esittämällä ainakin yhden kysymyksen.

Toimi näin:

Ilmoittaudu tenttiterraariossa tenttiin Working English for Engineers -skills demonstration

https://exam.tamk.fi/enroll/exam/110842?code=5N00BE52-3141

Suorita tentti ajallaan. Saat tiedon jatkoon pääsystä kahden viikon sisällä.

Kuka voi osallistua näyttökokeeseen?
• hallitset alla luetellut aihealueet mielestäsi jo hyvin
• pystyt suoriutumaan englanninkielisestä yritysesittelystä siten, että voisit pitää sen yrityksen edustajana ulkomaalaiselle yleisölle
• uskallat kysyä julkisesti kysymyksiä esiintyjältä

Näyttökokeessa vaadittavat aihealueet:
• yritysterminologiaa (yrityksen kuvaileminen, organisaatio, yritysmuodot, tehtävänimikkeet)
• kaavion ja diagrammin esittely
• isäntänä toimiminen yritysvierailun aikana
• insinöörin liikeviestintä (puhelin, sähköposti, small talk)
• aakkoset (tavaaminen) sekä sähköpostiosoitteissa käytettävät merkit ja symbolit
• oman tekniikan alan perustermistöä
• teknisen tuotteen, laitteen, prosessin, ohjelman yms. kuvaaminen (sis. esim. mitat, muodot, materiaalit, manuaalisanastoa, viat)
• kielioppi: passiivi

Kirjallisuutta:
Tillander & Sallila: Protocall Toolkit, Tammertekniikka
Huhta, Marjatta: Connections, Edita
Mustonen & Rautelin: English Booster for Engineering Students, WSOY

Lisäksi kaikki Business English -teemaiset nettisivut

Lisätiedot: Petri Tuohimäki
petri.tuohimaki@tuni.fi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

.
Seuraa TAMKin kv-toimiston tiedotteita, jotka koskevat mm. opiskelu- ja harjoittelumahdollisuuksia ulkomailla.
.

Lisätietoja opiskelijoille

.
Suuren kurssi- ja opiskelijoiden kokonaismäärän vuoksi opintojaksolle hyväksytään vain kohderyhmän opiskelijoita sekä sellaisia aiempien vastaavien vuosikurssien opiskelijoita, joilta opintojakso on jäänyt suorittamatta.
.
Oppitunnit ovat kaksoistunteja ja ne alkavat varttia yli lukujärjestyksessä mainitun kellonajan, ellei toisin ole sovittu tai ilmoitettu. Mahdollisista poikkeuksista pyrin tekemään muutosmerkinnän lukujärjestykseen ja/tai tiedottamaan Moodle-uutisissa.
.
Zoomissa pidettävät tunnit ovat ns. live-tunteja. Niitä ei voi nauhoittaa eikä niitä julkaista nauhoitteina.
.
Seuraavien kertojen tehtävät ilmoitetaan tuntien lopussa. Loppuviikosta saat Moodle-uutisten kautta viestin edellisillä tunneilla ilmoitetuista kotitehtävistä. Tunneilla on aktiivinen läsnäolovelvollisuus. Jos kuitenkin olet poissa, niin opiskelijan velvollisuus on kysyä ryhmän muilta opiskelijoilta tehtävistä yms. tuntien jälkeen.
.
Tähän toteutussuunnitelmaan voi tulla tarkennusmuutoksia, jotka päivitetään TUNI Peppiin/Pakkiin. Kirjallisen kokeen ajankohta varmistetaan toteutukselle hyväksytyille, tunneille osallistuville opiskelijoille lokakuun lopussa.
.
Seuraa TAMKin Intra-tiedotteita, jotka koskevat mm. koronapandemiaa ja sen vaikutuksia sekä mahdollisia rajoituksia opiskeluusi. Mikäli koronatilanne estää luokkatilassa järjestettävän kirjallisen kokeen pitämisen, arvosteltava suullinen yritysesitys painottuu opintojakson arvioinnissa.
.
Oppimateriaali on pääosin kaksikielistä ja opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on hyvä suomen kielen taito.
Materials, exams and teaching will be bilingual, so good language skills in Finnish are needed on this course.
.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan kokonaispistemäärä on alle tyydyttävän arvosanan minimipistemäärän tai häneltä puuttuu vaadittava osasuoritus.
.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan kokonaispistemäärä on arvosanan pisterajojen mukainen.
.
Opiskelija

• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, myös opintoalansa yrityksiin liittyen
* tuntee jonkin verran liike-elämän ja oman tekniikan alan käsitteistöä
• reagoi keskustelukumppanin sanomisiin useimmiten ymmärrettävästi
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa pääpiirteittäin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää saatavilla olevia apuvälineitä esim. nettisanakirjoja
.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan kokonaispistemäärä on arvosanan pisterajojen mukainen.
.
Opiskelija
• keskustelee sekä yleisistä että opintoalaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista sujuvasti
* tuntee hyvin liike-elämän ja oman tekniikan alan käsitteistöä
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää opintojakson ja -alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

.
Opiskelijan kokonaispistemäärä on arvosanan pisterajojen mukainen.
.
Opiskelija
• keskustelee erittäin sujuvasti sekä yleisistä että opintoalaansa ja sen yrityksiin liittyvistä aiheista
* tuntee laajasti liike-elämän ja oman tekniikan alan käsitteistöä
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin opintoalan ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti opintojakson ja -alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset sanat ja sanonnat
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne virheettömästi
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin opintoalan ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti opintojakson ja -alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset sanat ja sanonnat
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne virheettömästi
.