Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (vain 20AVOSHV ryhmälle) (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV88-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.03.2022 - 28.03.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 12.06.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Miia Koskela
  • Marjo Tienari
  • Taru Manner

Vastuuhenkilö

Taru Manner

Ryhmät

  • 20AVOSHV
    Sairaanhoitajakoulutuksen polkuopinnot, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa

Sisältö (OJ)

- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, palautus 2.5.22 mennessä.
Lähdeviitteet pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 3.5.22.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Oppimiskäynti Sote virtual labissa.
Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.

Sisällön jaksotus

1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa, sote virtual lab vierailussa ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.