Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO86-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.03.2022 - 18.05.2022

Ajoitus

11.05.2022 - 31.08.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Sirpa Levo-Aaltonen

Vastuuhenkilö

Sirpa Levo-Aaltonen

Ryhmät

  • 21OPKOU
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • 22OPKOU
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta
• kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
• selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
• arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa
• analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitä kasvatus on ja miten sitä jäsennetään kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa ja tutkimuksessa?
• Miten erilaiset oppimiskäsitykset liittyvät kasvatukseen?
• Miten kasvu, kehitys ja oppiminen rakentuvat eri ikä- ja elämänvaiheissa?
• Miten näkemykset kasvatuksesta ja oppimisesta ovat muuttuneet?
• Millaisia ovat kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset kytkökset?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija
* Tuntee kasvatustieteen ja kasvatuksen peruskäsitteitä
* Kuvaa ihmisen kasvua ja elämänkaarta
* Tuntee kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja
* Tuntee kasvatuksen yhteiskunnallisia tehtäviä ja tavoitteita

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Soveltaa erilaisia oppimiskäsityksiä oman alansa oppimiseen ja opetukseen
* Arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia lähestymistapoja nykypäivän ja opettajan työn näkökulmasta
* Tuo esiin omia vaikutusmahdollisuuksiaan opettajan työssä sekä yksilöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Reflektoi omaa kasvatustyötään opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti
* Arvioi itse omaa toimintaansa sekä yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Aika ja paikka

As per the contact day schedule. Online course.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

There are no exams for this course.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the Moodle LMS for assessed tasks.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Individual and collaborative tasks, including readings, video lectures, assignments, reflection etc. online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.

Oppimateriaalit

Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.

Sisällön jaksotus

The contents are divided into 5 themes (see Moodle LMS).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Not applicable.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.

Kansainvälisyys

Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.

Lisätietoja opiskelijoille

The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.

Learning objectives: Teacher student

- knows key concepts and phenomena of education science and research and use them to explain learning

- is familiar with different conceptions of learning and can use them as tools for development and apply them in their own field and in developing their own teacher's creed

- evaluates the philosophy behind ethical and value questions in teachers’ work and is able to see their own work as a part of a historical and philosophical continuum

- explains the significance of a person’s growth and life cycle in teaching and education

- analyzes the societal responsibilities of an education system and their own role as a teacher in exerting influence in society.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Pass: Teacher student
- combines theoretical data with their own experiences and observations
- reflects their observations, actions and experiences and evaluates their significance to their own competences and knowledge
- participates actively in the group learning process by sharing expertise, searching for information and collaboratively creating knowledge at online and at face to face meetings
- analyzes and evaluates their learning results and choices made
Fail: Teacher student
- describes theoretical knowledge and experiential knowledge and observations separately, discussion is shallow
- presents disconnected facts and/or paraphrases literature
- does not participate in the group processes actively