Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden oppiminen ja koulutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO84-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.08.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 24.02.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Hanna Teräs
  • Päivi Lehtonen
  • Katariina Hakala
  • Eveliina Asikainen
  • Annukka Tapani

Vastuuhenkilö

Päivi Lehtonen

Ryhmät

  • 22OPE
    22 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Kolmas periodi 2023
Opetus verkossa (ZOOM-linkki ilmoitetaan Moodlessa)
Aloitus keskiviikkona 18.1.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa ​
* taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä​
* soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään​
* edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
* suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin​
* toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria. ​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: ONLINE

Verkkoluennot, verkko-opiskelu Moodle-oppimisympäristössä, yksilölliset ja ryhmätehtävät, vaikuttava teko ja posteri ryhmätyönä

Oppimateriaalit

Julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot / webinaarit 18 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 115 h

Sisällön jaksotus

Keskiviikko18.1. klo 16-20 Opintojakson aloitus, opintojakson työskentelytavat - tulevaisuustyöskentely - vaikuttavan teon ja sen raportoinnin pohjustaminen​. Näkökulmia tulevaisuuden oppimiseen ja koulutukseen: Kouluttajien puheenvuoroja.
-Webinaarien välillä vaikuttavan teon ideointia pienryhmissä.
Torstai 19.1. klo 16-20 Näkökulmia tulevaisuuden oppimiseen ja koulutukseen: Kouluttajien puheenvuoroja. Kestävän kehityksen osaamiset ja tulevaisuuden työelämä - tuutorryhmissä vaikuttavan teon aloituksen ohjausta - vaikuttava ja osallisuuteen kutsuva teko
-Webinaarien välillä vaikuttavan teon alustavat suunnitelmat Moodleen.
Torstai 26.1. klo 16-19 Turvallisuus - ja hyvinvointialustukset
-Webinaarien välillä vertaispalautteet suunnitelmista.
Keskiviikko 1.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)
-Vaikuttavan teon toteutus
Keskiviikko 8.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)
-Vaikuttavan teon toteutus
Keskiviikko 15.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)​
-Vaikuttavan teon toteutus, posterin palautus Moodleen
Keskiviikko 22.2. klo 16-20 Posterinäyttely eli vaikuttavan teon kuvaus posterina​; Vaikuttavien tekojen posterien kommentointi​
-Arviointilomakkeen palautus Moodleen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteys opintojakson vastaavaan kouluttajaan Päivi Lehtoseen.

Kansainvälisyys

Kv-yhteyksiä voi muodostua opiskelijoiden pedagogisesti vaikuttavien tekojen kautta.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija​
- on suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti​
- osallistuu aktiivisesti ja muita tukien ryhmässä toimimiseen​
- osoittaa vaikuttavassa teossa perehtyneensä kaikkiin opintojakson aihealueisiin ja yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa​
-noudattaa TAMKin kirjallisen työn raportoinnin ohjetta.​