Siirry suoraan sisältöön

Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO80-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.05.2022 - 24.10.2022

Ajoitus

12.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Seppo Janhonen
  • Leena Katto
  • Hanne Mäki-Hakola
  • Nina Eskola-Salin

Vastuuhenkilö

Nina Eskola-Salin

Ryhmät

  • 22OPE
    22 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Aika ja paikka

Syyskauden 2. periodi 24.10.–31.12.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opintojakson suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmät, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen, koulutusteknologian hyödyntämisen ja arvioinnin näkökulmat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- työpajat (online / lähitapaamiset)
- vertaisoppiminen

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson Moodlessa.

Moodle-alusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=28753

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa

Sisällön jaksotus

Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 2/22. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.

Moodle aukeaa: ke 12.10.2022

Aloituswebinaari: to 3.11.2022 klo 16:00 - 17:30 verkossa

Työpaja 1a: ke 9.11.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 1b: to 10.11.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)

Työpaja 2a: ke 16.11.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 2b: to 17.11.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)

Työpaja 3a: ke 23.11.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 3b: to 24.11.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)

Työpaja 4a: ke 7.12.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 4b: pe 8.12.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)

Työpajoista lähitoteutus järjestetään STEM ja Tampereen ryhmille. Muiden ryhmien työpajat järjestetään verkossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointia.