Liikeviestintä (2 op)
Toteutuksen tunnus: 3B00DW81-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 09.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 31.05.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
20IBInternational Business 2020, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Kurssi on tarkoitettu IB:n suomenkielisille opiskelijoille. Kurssilla perehdytään asiatyylisen viestinnän periaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan työ- ja liike-elämän kirjallisia viestejä, kuten liikekirjeitä ja muistioita. Kurssilla kerrataan ja harjoitellaan myös suomen kielen oikeinkirjoitusta.
Kurssin suoritettuaan, opiskelija:
Osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin.
Osaa käyttää ja soveltaa asiakirjastandardia alansa tyypillisissä kirjoitteissa.
Osaa viestiä asiatyylisesti ja vakuuttavasti ottaen huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan käytänteet.
Ymmärtää oikeakielisyyden merkityksen osana viestinnällistä ammattitaitoaan ja yrityksen imagoa.
Osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiatyylisen viestinnän periaatteet?
Millainen on asiakirjastandardin rakenne ja mitä hyötyä sen hallitsemisesta on?
Miten laaditaan työ- ja liike-elämän yleisimmät kirjoitteet?
Mikä on kielenhuollon merkitys työelämässä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testi 2.5.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavina suorituksina kielenhuollon testi ja tiedote. Lisäksi tuntiaktiivisuus vaikuttaa arviointiin. Arviointi asteikolla 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, tunti- ja kotitehtävät
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali jaetaan opintojakson Moodle-alustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 2 op, joka tarkoittaa 54 h opiskelijan itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
7.3.-14.3. Työelämäviestintä, asiatyylinen viestintä
21.3. Liike-elämän tekstit
28.3. Neuvottelut
4.4. Verkkoviestintä
11.4. Markkinointiviestintä
25.4. Tiedottaminen
2.5. Kielenhuollon testi
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa luovasti ja asiantuntevasti. Hän hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja ja viestii vakuuttavasti ja vaikuttavasti. Opiskelija huomioi vastaanottajan, tilanteen ja olosuhteet viestinnässään. Hän noudattaa yrityksen arvoja ja visioita viestinnässään.