Tilastotiede ja analyyttinen laatu (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00EG44-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Tiainen
- Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
21BABioanalyytikot syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet
Sisältö (OJ)
Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen
Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Syksy 2022 Tilastotiede, opetus 2-periodilla.
Kevät 2023 Analyyttinen laatu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tilastotiede:
13.12.2022 klo 14.15
Uusinta sovitaan erikseen.
Analyyttinen laatu: ryhmätentti etätoteutuksena kursisn viimeisellä kerralla.
Uusinta sovittava erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilastotiede:
Tentti ja hyväksytysti palautetut tehtävät
Analyyttinen laatu:
Osallistuminen luennoille (läsnäolovelvoite, yhden poissaolon korvaaminen tehtävällä)
Tehtävien palauttaminen ajallaan ja tentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tilastotiede:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, etätehtävät ja palautettavat harjoitukset
Analyyttinen laatu:
Luennot ja tehtävät, etätoteutus.
Oppimateriaalit
Tilastotiede:
Moodlessa oleva luentomateriaali
Sisällön jaksotus
Tilastotiede 2022/ 2.periodi
Analyyttinen laatu 2023, 3.periodi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikasempien opintojen hyväksiluku,
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin