Siirry suoraan sisältöön

Ympäristö ja kemia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00DK09-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maarit Korhonen

Vastuuhenkilö

Markus Aho

Ryhmät

  • 21I112C
    Konetekniikka 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee yleisen kemian tärkeimpien alkuaineiden ja niiden yhdisteiden kemian ja sähkökemian. Opiskelija tuntee ympäristöhallinnan perusteet ja tunnistaa yritysten ympäristövastuut. Opiskelija osaa materiaalien erottelun ja hyötykäytön perusteet.

Sisältö (OJ)

Yleisen kemian perusteet konetekniikkaan sovellettuna, tärkeimpien alkuaineiden ja niiden yhdisteiden kemiaa, sähkökemiaa, erityisesti korroosio, palaminen ja kemikaaliturvallisuus. Yritysten ympäristöhallintajärjestelmät ja ympäristöjohtaminen. Ympäristövastuut (tieto-, vahingonkorvaus-, kunnostus- ja rikosvastuu). Materiaalien erottelu ja hyötykäyttö (metallien talteenotto, materiaalien kierrätys, lajittelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä sekä soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä sekä soveltaa oppimaansa. Lisäksi hän pystyy perustelemaan edellä mainitun.

Aika ja paikka

Tarkempi aikataulu Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Viikkokokeet: aikataulu Moodlessa

Loppukoe: 15.3.2022

Uusinnat ja korotus (kemia): Examissä
7.4.2022 uusinta ja korotus
28.4.2022 uusinta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkokokeet 50%
Ryhmätyö 10%
Loppukoe 40%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiset laskutehtävät, ryhmässä tehtävät laskutehtävät, viikkokokeet, posterin ja videon tekeminen, loppukoe

Oppimateriaalit

Tekniikan kemia: Antila, Karppinen, Leskelä, Mölsä ja Pohjakallio
Taulukkokirja: Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
tai MAOL-taulukko
Moodle-pohjalla oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op eli 3x27 h = 81 h

Sisällön jaksotus

- kemian perusteet
- kemikaaliturvallisuus
- ympäristönhallinta

Kemikaaliturvallisuus
Atomin rakenne
Jaksollinen järjestelmä
Kemiallinen sitoutuminen, hapetusluvut
Kemiallinen reaktio
Hapot ja emäkset
Sähkökemia, korroosio
Kertaus
Tentti

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.