Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön toteutus (vain 20shhupv ryhmälle) (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EW04-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 22.12.2022

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Katja Hautsalo
  • Minna Tiainen
  • Pia Keiski

Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät

  • 20SHHUPV
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, Virrat
  • 20AVOSHV
    Sairaanhoitajakoulutuksen polkuopinnot, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Opinnäytetyön aikataulut Intrassa (etenemissuunnitelmissa, löytyy myös haulla: aikataulu)
Menetelmäopetus (linkki menetelmäopetuksen aikatauluihin ja moodlealustalle opinnäytetyön moodlessa)
Käsikirjoitusseminaarin ajankohta Intrassa etenemissuunnitelmissa kohdassa: Opinnäytetöiden eteneminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija tekee opinnäytetyötä hyödyntäen ohjausta
Opiskelija osallistuu menetelmäopetukseen
Opiskelija osallistuu ja esittelee työnsä käsikirjoitusseminaarissa

Oppimateriaalit

TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf

Sisällön jaksotus

•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin

Lisätietoja opiskelijoille

Tälle opintojaksolle ei ilmoittauduta