Varhaiskasvatus ja päivähoito (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL62-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Piia Roos
Vastuuhenkilö
Petteri Väkiparta
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (OJ)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
· Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
· Vaihtoehtoiset pedagogiikat
· Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
· Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
· Pedagoginen toiminta: havainnointi, suunnittelu, ohjaus, dokumentointi ja arviointi
· Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
· Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
· Lapsen oppimisympäristöt
· Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
· Haastavat kasvatustilanteet
· Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
· Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä, yksilötehtävä (VASU)
11.1. klo 9-16 Ennakkotehtävän purku, varhaiskasvatuksen sosionomi, Petteri
12.1. klo 9-12 Pedagogiikka vakassa, Piia
Ennakkotehtävä: valokuvat oppimisympäristöistä
18.1. klo 9-16 Lapsi oppijana ja oppimisympäristöt, huoltajien osallisuus ja yhteistyö, Petteri
Ennakkotehtävä: artikkeli osallisuudesta
19.1. klo 9-12 lasten osallisuus, Piia
Ennakkotehtävä: poimi mielenkiintoinen uutinen vakasta
25.1. klo 9-12 Arviointi ja kehittäminen, vakan mediakatsaus/KV Piia
klo 13-16 Leikkiposterien tekemistä itsenäisesti
26.1. klo 13-16 Positiivinen pedagogiikka (yhdessä lapemoduulin kanssa)
1.2. klo 9-16 Opettajaharjoittelijat (vakaopiskelijat yliopistolta)
2.2. klo 9-12 mediakasvatus, Petteri
Ennakkotehtävä: video sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta
8.2. klo 9-12 Petteri, sukupuolisensitiivisyys
klo 13-16 Piia, kasvattajan rooli/vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa
9.2. klo 9-12 Osaamisen aukot -tehtävän tekemistä itsenäisesti
15.2. klo 9-12 Vierailu päiväkotiin, Piia ja Petteri
klo 13-16 Leikkiposterien purku, Piia
Ennakkotehtävä: video OPH: pedagoginen dokumentointi
16.2. klo 9-12 Piia, pedagoginen dokumentointi, lapsen vasu
22.2. klo 9-16 Moniammatillisuuden, monitoimijuuden, tiimityön teemapäivä, Tiina Mattila, Johanna Peurala, 20ASOVA opiskelijat
23.2. klo 13-16 Osaamisen aukot -purku, Petteri
8.3. klo 9-16 Varhaiskasvattaja-tapahtuma Tampere-talo
9.3. klo 9-12 Yhteenveto ja eväitä harjoitteluun, Piia
21.3. klo 10-16 TUNI-vakatyöryhmän seminaari
5.4. klo 13-16 Vaka-AMK -verkoston seminaari
13.4. harjoittelun välireflektio
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti auki koko opintojakson, ks. Moodle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät itsenäisesti, pareittain ja ryhmissä.
Oppimateriaalit
Ks. Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h. Luennot n. 86 h, itsenäistä työtä n. 184 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa moduulin jälkeen.
Työelämävierailut- ja vierailijat.
Kansainvälisyys
Oppimistehtävien KV-lähdemateriaali.