Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL62-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos

Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät

  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (OJ)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
· Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
· Vaihtoehtoiset pedagogiikat
· Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
· Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
· Pedagoginen toiminta: havainnointi, suunnittelu, ohjaus, dokumentointi ja arviointi
· Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
· Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
· Lapsen oppimisympäristöt
· Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
· Haastavat kasvatustilanteet
· Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
· Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä, yksilötehtävä (VASU)
11.1. klo 9-16 Ennakkotehtävän purku, varhaiskasvatuksen sosionomi, Petteri

12.1. klo 9-12 Pedagogiikka vakassa, Piia

Ennakkotehtävä: valokuvat oppimisympäristöistä
18.1. klo 9-16 Lapsi oppijana ja oppimisympäristöt, huoltajien osallisuus ja yhteistyö, Petteri

Ennakkotehtävä: artikkeli osallisuudesta
19.1. klo 9-12 lasten osallisuus, Piia

Ennakkotehtävä: poimi mielenkiintoinen uutinen vakasta
25.1. klo 9-12 Arviointi ja kehittäminen, vakan mediakatsaus/KV Piia
klo 13-16 Leikkiposterien tekemistä itsenäisesti

26.1. klo 13-16 Positiivinen pedagogiikka (yhdessä lapemoduulin kanssa)

1.2. klo 9-16 Opettajaharjoittelijat (vakaopiskelijat yliopistolta)

2.2. klo 9-12 mediakasvatus, Petteri

Ennakkotehtävä: video sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta
8.2. klo 9-12 Petteri, sukupuolisensitiivisyys
klo 13-16 Piia, kasvattajan rooli/vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa

9.2. klo 9-12 Osaamisen aukot -tehtävän tekemistä itsenäisesti

15.2. klo 9-12 Vierailu päiväkotiin, Piia ja Petteri
klo 13-16 Leikkiposterien purku, Piia

Ennakkotehtävä: video OPH: pedagoginen dokumentointi
16.2. klo 9-12 Piia, pedagoginen dokumentointi, lapsen vasu

22.2. klo 9-16 Moniammatillisuuden, monitoimijuuden, tiimityön teemapäivä, Tiina Mattila, Johanna Peurala, 20ASOVA opiskelijat

23.2. klo 13-16 Osaamisen aukot -purku, Petteri

8.3. klo 9-16 Varhaiskasvattaja-tapahtuma Tampere-talo

9.3. klo 9-12 Yhteenveto ja eväitä harjoitteluun, Piia

21.3. klo 10-16 TUNI-vakatyöryhmän seminaari

5.4. klo 13-16 Vaka-AMK -verkoston seminaari

13.4. harjoittelun välireflektio

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti auki koko opintojakson, ks. Moodle.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät itsenäisesti, pareittain ja ryhmissä.

Oppimateriaalit

Ks. Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h. Luennot n. 86 h, itsenäistä työtä n. 184 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa moduulin jälkeen.

Työelämävierailut- ja vierailijat.

Kansainvälisyys

Oppimistehtävien KV-lähdemateriaali.