Vammaistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL72-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana
Opiskelija
- Osaa analysoida omia ja muiden ihmisten vammaisuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä, osaa auttaa niiden kohtaamisessa ja jäsentämisessä ja osaa edesauttaa elämänmyönteisten asenteiden kehittymistä
- tunnistaa sosionomi (AMK) ammatillisen roolin vammaisten kanssa tehtävässä työssä ja osaa toimia erilaisten palveluiden moniammatillisissa tiimeissä
2. Vammaistutkimus ja alan teoreettinen perusta
Opiskelija
- syventää osaamistaan liittyen vammaisuuteen, kansainvälisiin normeihin ja julkilausumiin ja niiden soveltamiseen
- tuntee alan historiallisia lähtökohtia, käsiteperustaa ja yhteiskuntatieteellistä vammaistutkimusta
- osaa jäsentää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja toimia yhdenvertaisten mahdollisuuksien edistämiseksi eri tasoilla
3. Asiakastyön menetelmät ja palvelujärjestelmät
Opiskelija
- osaa menetelmiä joilla edistetään eri ikäisten vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja yhdenvertaisten oikeuksien toteutumista, asiakkaan tietoisuutta omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan
- osaa antaa yksilöllistä tukea ja huolehtia siitä että asiakas saa lainmukaiset palvelut
- osaa edistää yksilön omaehtoista elämää, myönteistä vammaidentiteettiä ja itsetunnon kehittymistä eri ikätasoilla
- osaa antaa tukea sopeutumisessa äkilliseen vammautumiseen
- osaa ohjausmenetelmiä toimintakykyä edistävässä ja tukevassa toiminnassa sekä tuetussa päätöksenteossa
- osaa edistää inklusiivista toimintaa kulttuuritoiminnassa, liikunnassa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä
- osaa edistää sosiaalisia suhteita lähiyhteisöön kuten perheeseen, sukulaisiin ja tuttaviin
- tuntee vertaistoimintaa ja vammaisjärjestötoimintaa
4. Erityiskysymykset
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa erityiskysymyksistä kuten eri vammaryhmien tuen tarve asumisessa, työssä, päivätoiminnassa tai varhaiskasvatuksessa.
- osaa tarvittaessa soveltaa lain mukaisesti rajoitustoimenpiteitä ja osaa toimii siinä ammatillisesti ja asiakasta kunnioittavalla tavalla
Sisältö (OJ)
- Vammaisuustutkimus, historia, käsiteperusta, kansainväliset normit
- Sosionomi (AMK) ammatillinen rooli vammaistyössä
- Osallisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet
- Yksilöllinen tuki, lainmukaiset palvelut, omaehtoinen elämä eri vammaryhmissä
- Itsetunto, identiteetti
- Toimintakykyä edistävä ja tukeva toiminta, tuettu päätöksenteko
- Inklusiivisuus ja palveluiden saavutettavuus
- Sosiaaliset suhteet ja lähiyhteisö
- Vertaistoiminta ja vammaisjärjestötoiminta
- Ajankohtaisia ja erityiskysymyksiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu työelämälähtöisten tehtävien tekemiseen sekä todennettuun kenttätyöskentelyyn.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, työelämälähtöiset kehittämistehtävät sekä kenttätyöjakso. Moduuli suoritetaan opinnollistamispainotteisesti.
Oppimateriaalit
Moodlessa ilmoitettava oppimateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Resurssit 270h
kontaktiopetus 27h, 1op
tehtävät 162h = 6op
kenttätyö 81h, 3 op
Sisällön jaksotus
Aloitustapaaminen 13.1 .2022, 9-16
Välitapaaminen 9.2 9-16
Lopetustapaaminen 16.3.2022 13-16
Kenttäjaksolla tarjottava ohjaus sekä yhteinen suunnitelutapaaminen opiskelijoiden kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään 81 tuntia kenttätyötä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
tunnistaa alan peruskäsitteet
osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna.
Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan vammaisalan työntekijänä.
osaa etsiä tietoa ammatillisen kehittymisen tueksi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
jäsentää vammaisalan ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa, myös suhteessa yhteiskunnalliseen todellisuuteen
Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia.
Osaa tehdä valintoja erilaisten työmenetelmien välillä ja perustella niitä
Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
ymmärtää vammaisalan laaja-alaisen kokonaisuuden ja suhteen yhteiskunnalliseen todellisuuteen.
Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.
osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa
reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä
Ylempi taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.