Oirehoito ja kuolevan potilaan hoito (10 op)
Toteutuksen tunnus: TK00FE03-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija –erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Katja Muurinen
- Nora Viitala
- Mari Vikman
Vastuuhenkilö
Katja Muurinen
Ryhmät
-
22EPAHO2Palliatiivisen hoidon asiantuntija erikoistumiskoulutus, ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- Toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan hoitosuunnitelman mukaisesti
- Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
- Soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta oirehoitoa
- Soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
- Soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset
Sisältö (OJ)
- Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
- Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
- Kokonaisvaltainen oirehoito:
Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
Oirehoidon ohjaus
Kipu
Hengitystieoireet
Mahasuolikanavan oireet
Suun oireet
Neurologiset oireet
Psykologiset oireet
Iho-oireet
Yleisoireet
Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
Palliatiivinen sedaatio
Hätätilanteet
- Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon erityispiirteet
- Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta
Taidot
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Arviointiasteikko
0-5