Siirry suoraan sisältöön

Tiimiyrityksen käynnistäminen (8 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EO67-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2024

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Timo Nevalainen
  • Mikael Lindell
  • Tanja Verho

Ryhmät

  • 21TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Tiimiyrityksen käynnistäminen on opintojakso, missä opiskelijatiimi yhdessä käynnistää oman tiimiyrityksen toiminnan.

Tavoite
- Opiskelija osaa etsiä tietoa kirjallisuudesta sekä osaa hyödyntää asiantuntijaverkostoa yritystä perustettaessa.
- Opiskelija rakentaa toimivan tiimin ja ymmärtää, mitä se edellyttää.
- Opiskelija osaa toimia tiimissä sekä kehittää tiimin toimintaa omalta osaltaan eteenpäin.
- Opiskelija osaa luoda tiimiorganisaation, jonka avulla käynnistää yritystoiminnan.

Sisältö (OJ)

Miksi kannattaa perustaa tiimiyritys?
Miten tiimiyritys käynnistetään?
Mitä osaamista tarvitaan, jotta yritystoiminta saadaan käyntiin?
Miten opitaan tiimissä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson arviointi perustuu tiiminäyttöön, jossa koko tiimi yhdessä näyttää osaamisensa käytännönläheisessä näyttökokeessa. Näyttökoetta arvioivat tiimi, valmentaja ja asiakas. Arviointiin vaikuttavat näyttökokeen lisäksi tiimiyrityksen määrällisten tavoitteiden saavuttaminen. Tavoitteet asettavat opiskelijat ja Proakatemian valmentajat yhdessä. Opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän hankkinut uutta tietoa tekemisen tueksi ja jakaa sitä tiimin muille jäsenille. Opiskelija arvioi omaan toimintaansa ja ottaa vastaan saamansa vertaispalautteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on osallistunut tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän hankkinut ja jakaa sitä satunnaisesti tiimin muille jäsenille. Opiskelija arvioi omaan toimintaansa ja hyödyntää saamansa verataspalautteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on hankkinut uutta tietoa tekemisen tueksi ja jakaa sitä tiimin muille jäsenille. Opiskelija arvioi omaan toimintaansa ja hyödyntää saamansa vertaispalautteen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija osallistui satunnaisesti tiimiyrityksen käynnistyksen vaiheisiin. Opiskelija ei tuonut tiimiyritykseen juurikaan uutta tietoa. Hänellä on vaikeuksia itsearvioinnissa ja vertaispalautteen hyödyntämisessä.

Aika ja paikka

Proakatemialla kevätlukukaudella pajakalenterin mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tiimidiili tai vastaava tapahtuma toimii näyttönä; poissaoloista aiheutuvat korvaamiset sovitaan tapauskohtaisesti tiimissä valmentajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija tekee työajanseurantaa yhdessä sovitulla tavalla. Työn määrää ja laatua seurataan yhdessä, ja palautekeskusteluja käydään sekä tiimin että valmentajan kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu käytännön töistä tiimiyrityksen käynnistämiseksi, teoriatietoa ja dialogitaitoja kehittävistä pajatunneista, seminaareista, kirjallisuudesta ym. esseiksi jalostuneesta tiedosta sekä tiimiyrityksen ja yhteisön kulttuurin rakentamiseen osallistumisesta.

Oppimateriaalit

Kirjallisuusvinkkejä jaetaan opintojakson aikana, kehityskeskusteluissa ym. Niiden avulla opiskelija laatii lukusuunnitelman. Kirjallisuuden perusteella opiskelija kirjoittaa 15 esseepisteen verran esseitä, joista on erillinen ohjeistus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalta edellytetään minimissään
120 h pajatunteja
290 h muita oppimistehtäviä (yrityksen perustaminen, seminaarit, solut, kehityskeskustelut, näytöt…)
15 esseepistettä eli 150 h verran kirjallisuusesseitä
Lisäksi kevään osuus projektiopinnoista on 133 h.

Sisällön jaksotus

Tiimin pajasuunnitelman mukaisesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarvittaessa sovittavissa oman Proakatemian valmentajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Teoria kytketään oman tiimiyrityksen käytäntöön.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää, että opiskelijalla on tiimi, joka perustaa yrityksen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu satunnaisesti tiimiyrityksen käynnistyksen vaiheisiin. Opiskelija ei tuo tiimiyritykseen juurikaan uutta tietoa: pajoihin osallistuminen ei ole aktiivista tai esseissä ole tiimille arvokasta sisältöä. Hänellä on vaikeuksia itsearvioinnissa ja vertaispalautteen hyödyntämisessä. Hän ei toimi tiimin arvojen mukaisesti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on ollut mukana luomassa toimintatapoja, arvoja, visiota ja missiota. Hän on hankkinut tietoa ja jakanut sitä satunnaisesti pajoissa. Esseet ovat kirjoitettuna, mutta oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on osallistunut toimintatapojen, arvojen, vision ja mission luomiseen ja osoittanut sisäistäneensä ne. Hän on hankkinut relevanttia tietoa ja jakanut sitä oppimistilanteissa. Hän hallitsee dialogin periaatteet. Esseet osoittavat asian hallintaa ja edistävät tiimiyrityksen oppimista, mutta toisinaan oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on antanut aktiivisen panoksensa tiimiyrityksen käynnistämiseen ja kantanut vastuuta. Hän on ohjannut prosesseja, joilla on luotu tiimiyrityksen yhteisiä toimintatapoja, arvot, visio ja missio. Hän on hankkinut tarkoituksenmukaista tietoa luotettavista lähteistä ja jakanut sitä oppimistilanteissa.
Opiskelija on osoittanut hallitsevansa dialogitaidot ja että hän pystyy dialogin periaatteita noudattaen ajattelemaan yhdessä. Hän on osallistunut seminaareihin, soluihin ja erilaisiin oppimistilanteisiin sekä lukenut kirjallisuutta ym. materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, ja laatimiensa esseiden avulla jakanut tiimiin ja tiimiyritykseen sitä hyödyttävää osaamista.
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti, Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.